Den ultimata seo guiden

Kapitel 1

Vad är SEO och
varför är det viktigt?

Vi kommer att gå igenom allt som är värt att veta om SEO oavsett om du vill sälja en produkt, en tjänst eller framföra ett budskap. Vi ser Google som världens största marknadsplats och informationscenter mellan företag och konsumenter och man brukar dela upp trafik från Google i två delar: Betald eller Organisk trafik. Den Betalda trafiken är personer du marknadsfört till medan den organiska trafiken istället är personer som har klickat på ett högt rankat sökresultat.

SEO är en förkortning som ofta används när man pratar om att synas på Internet men vad är det egentligen? Hur påverkar det din webbplats?
Sökmotoroptimering brukar delas in i tre delar: On-Page SEO, Off-Page SEO & Teknisk SEO. För att inte tappa potentiella kunder bör alla företag, stora som små, kolla över sina hemsidor.

Genvägar

SEO Guide

Google är av särklass världens största sökmotor och Bara i Sverige görs det över 55 miljoner sökningar per dag. 98 till 99 procent av 16–65-åringarna använder Google och det är därför vi på Digital Island ser SEO som kritisk för att du ska kunna nå dina mål och synas online.

Vilka är fördelarna med SEO?

Den absoluta fördelen av gedigen sökmotoroptimering är att ligga först i sökresultatet på Google. Med det sagt ska vi inte glömma av att SEO resulterar i fler fördelar, nämligen:

1. SEO leder till mer trafik

De flesta besökare klickar på ett av de högst rankade sökresultatet. Därav ser man ofta en stor mängd organisk trafik till den SEO-optimerade webbplatsen. Rankning är vanligtvis nära relaterad till den totala trafiken på webbplatsen.

2. SEO leder till konsekvent trafik

Rankning i sökmotorer resulterar oftast i konsekvent och passiv trafik men för kanaler såsom sociala medier och e-postmarknadsföring händer detta sällan. Denna typ av trafik resulterar vanligtvis i en topp i trafiken som sedan sjunker till noll, detsamma gäller betald trafik där en avslutad kampanj ofta leder till minskad trafik. Antalet sökningar genom en sökmotor är vanligtvis detsamma varje månad. Detta tenderar att upprätthålla ett konsekvent flöde.

3. SEO leder till ”gratis” trafik

Organisk trafik är ”gratis” och kommer från en sökmotor. Däremot kommer den Betalda trafiken från annonser och du betalar per klick eller visning. Med dålig optimering kan det kosta dig mer än vad dina besökare genererar i intäkter. Trots allt är det förstås inte helt gratis att skapa innehåll som rankas på Google men i de flesta fall blir det billigare att fokusera på SEO än att betala för majoriteten av din trafik.

Synas på Google

Google kommer att hitta din webbplats, förutsatt att du inte har blockat dem. För nya sidor tar detta vanligtvis tid och kan ske på ett oönskat sätt. Därför vill vi hjälpa sökmotorn på vägen och detta görs i form av en sitemap & robots-fil.

Det första steget är att skapa din egen sitemap för webbplatsen. Det finns många gratisverktyg som kan göra detta åt dig och vår favorit är Yoast SEO.
En sitemap är en fil som listar hela din webbplats och prioritet för varje sida under genomsökningen. Om du har en webbplats idag kan du hitta din sitemap genom att söka efter exempelvis: https://digitalisland.se/sitemap_index.xml men om inget dyker upp har du antagligen inte en sitemap uppladdad.

Det andra steget är att skapa en robots.txt fil för din webbplats där denna fil har som uppgift att förmedla regler till sökmotorns crawler. Robots.txt är uppbyggd med olika villkor och ser ofta ut som följande:

User-agent: Googlebot
Disallow: /nogooglebot/
User-agent: *
Allow: /
Sitemap: http://www.example.com/sitemap.xml

Google har en utmärkt guide för hur du bygger din robots.txt fil här: https://developers.google.com/search/docs/advanced/robots/create-robots-txt

Det tredje steget är att skapa ett Google Search Console-konto och ladda upp din sitemap.xml.
Google Search Console är ett utmärkt verktyg för att få insikt i hur en webbplats indexeras av Google.

Kontakta oss

Kontakta oss så bokar vi ett kostnadsfritt möte där vi kan hjälpa dig med din SEO-strategi.

SEO Guide kapitel två

Skapa förutsättningarna för att lyckas med SEO

Att vara indexerad av en sökmotor är bra samt att det ger din webbplats förutsättningen till organisk trafik. Däremot räcker detta inte. Nästa steg är att börja ranka högt och frekvent, en rullande process som kräver mycket tid och omtanke.

Om du redan har en domän kan du istället lära dig detta och applicera tänkandet för framtida domänköp. Om du inte har en domän ännu ska du ha detta i åtanke.

  1. Domännamn

    Ditt domännamn ska i princip alltid reflektera ditt företags/organisations namn. Utöver det finns här några punkter jag vill att du har i åtanke när det är dags att välja domännamn.

    – Bör ej innehålla specialtecken, för oss i norden innebär detta även ÅÄÖ
    – Kort och konsist, gärna enkel att memorera
    – Behöver inte innehålla era nyckelord

  2. TLD

    TLD står för top-level-domain, på svenska toppdomän och är den del av din URL som kommer efter sista punkten förslagsvis .se .com .nu.
    Vilken toppdomän du ska välja skiljer sig åt från fall till fall och de avgörande faktorerna är geografisk placering och typen av verksamhet som domänen ska representera. För en hemsida som är skriven på svenska och riktad till Sveriges befolkning så är .se ett bra val. Om du däremot har innehåll på ett annat språk eller planerar att gå internationellt så är .com det bättre valet. Om toppdomän har en stor påverkan på SEO eller inte, ja det är ett debatterat ämne. Vi på Digital Island tror inte att det har en stor påverkan. Däremot vill vi lägga vikten på att inte välja mindre kända toppdomäner såsom .info eller .site. Du bör inte heller använda ett annat lands toppdomän om din verksamhet inte alls är anknuten med landet.

  3. Undvik höga domänkostnader

    När det är dags att köpa en domän kan du mötas av upptagna domännamn. Dessa domännamn är ofta bundna till privatpersoner eller organisationer och i många fall är det ett svårt arbete att ens komma i kontakt med ägaren. I många fall är det .com som är taget och du kan då överväga att använda en annan TLD såsom .se eller .nu.Om du istället har ett etablerat domännamn och funderar på att expandera så kan man i vissa fall mötas av att domänen du vill köpa redan ägs av någon annan. Tyvärr är det inte helt ovanligt att detta sker och du bör därför gardera dig från början med de domäner du kan komma att vilja använda.

Hög standard leder till glada besökare

Ingen kan förklara exakt hur Googles algoritmer funkar. Däremot vet vi vad som funkar och nedan nämns några av de viktigaste punkterna ni bör fokusera på.

Används HTTPS

När du har ett aktivt SSL/TLS-certifikat på din webbplats kommer du att kunna leverera din webbplats i HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure). Detta bidrar till en säker anslutning mellan besökare och server och utan detta kommer du att ses som en osäker webbplats, både av besökare och sökmotor. Det räcker däremot inte att enbart ha ett aktivt certifikat. Man behöver även se till att trafiken blir vägledd till en HTTPS-address. Detta görs smidigast med plugins eller redirects. Det finns flertalet plugins via WordPress men vi på Digital Island föredrar Really Simple SSL. Allt som behövs är ett aktivt certifikat, pluginet löser resten.

En snabb sida är en bra sida.

Google har länge pekat mot att en snabb webbplats är en bra grund att stå på för att ranka högt. Dessutom vill vi ge våra besökare snabbaste möjliga hjälp att nå deras mål.
En trovärdig och vacker design
Att ha en design som väcker förtroende och positiva känslor är A & O. Det sista vi vill är att tappa den potentiella kunden på grund av en utdaterad och ful webbplats.

Mobile First

I dagens samhälle ser vi en markant ökning av andelen trafik från telefoner jämfört med datorn och surfplattan. Därför är det bra att alltid tänka på just mobile first. Om du har en målgrupp på över 66 år kan situationen se annorlunda ut. Här ser man tendens till att föredra datorn framför annan media.

Undvik störmoment och distraktioner

Godkänn cookies, Klicka bort annons. Ja, detta är störmoment som snabbt bygger upp en frustration hos besökaren. Cookie Consent är något vi alla måste ta på högsta allvar och dessa banners kan vi inte kringgå att visa. Tursamt nog har vi full kontroll över allt annat som “poppar upp”. Undvik därför att distrahera användaren ytterligare och om man behöver marknadsföra något så kan detta hållas till mindre banners som inte stör användarflödet.

Använd en logisk sidstruktur

Hur du bygger upp din sidstruktur kommer att spela en stor roll för besökaren såsom sökmotorn. Det enklaste sättet att skapa en lyckad struktur är att hämta penna och papper och måla en tankekarta. Utgå från en pyramids struktur där toppen är din startsida och botten är blogginlägg/produktsidor. Mellanrummen ned i pyramiden är interna länkar och alla samtliga sidor skall länkas uppåt, med andra ord mot din startsida.

Använd en logisk URL struktur

Det finns många olika sätt att strukturera upp sina URLs, desto lättare att förstå sig på, desto bättre blir slutresultatet.
När du bygger din URL struktur ska du utgå från tidigare sidstruktur. I WordPress får vi en bra överblick av de vanligaste alternativen. Enklast att förstå är förstås Inläggsnamn, eller som det heter på engelska “postname”. Vi på Digital Island föredrar postname då detta alternativ ger en bra överblick av sidans innehåll utan att faktiskt behöva besöka sidan.

Installera ett SEO Plugin

De flesta hosting plattformar erbjuder någon form av verktyg för att enkelt se över och bygga på din SEO, dessvärre inte WordPress. Vi ska inte gå så långt till att påstå att det är omöjligt, det är definitivt inte användarvänligt och tar väldigt lång tid. Här kommer Yoast SEO in i bilden. Med Yoast kan du enkelt ändra näst intill allt som har med dina metataggar att göra. Du kan styra över hur dina sökresultat ser ut, vilka meta titlar och meta beskrivningar respektive sida har och mer. Det finns fler alternativ i WordPress plugin-bibliotek men med över 5 miljoner aktiva användare så kan du inte ta fel om du väljer Yoast.

Kontakta oss

Kontakta oss så bokar vi ett kostnadsfritt möte där vi kan hjälpa dig med din SEO-strategi.

Sökoptimering i praktiken

Nu står vår hemsida på en stabil grund. Det är därför dags för det praktiska arbetet. Det finns många sätt att göra en effektiv sökmotoroptimering, men vi på Digital Island vill dela med oss hur vi gör.

Sökordsanalys

En Sökordsanalys är första steget in i vår sökmotoroptimering, där vi med hjälp av en djupare förståelse av sökbeteende kan skapa en tydlig struktur för arbetet framåt. Vi kommer att brainstorma, söka live och använda våra verktyg för att få så många vinklar som möjligt. 

  •  Skapa en frölista med sökord

Använd ett sökordsverktyg som Google Ads Keyword Planner eller seranking.com för att skapa en lista med relevanta sökord för ditt ämne.

  •  Använd ett sökordsverktyg för att utöka din lista

Om du vill utöka dina sökord kan du antingen använda verktyget för att hitta relaterade sökord, eller så kan du använda verktyget för att hitta sökordsförslag. En av våra favoriter är att skriva in din sökterm i Google Sök och se vilka långa sökord som dyker upp med autoslutförandefunktionen. Medan du är på Google Sök, ta även en titt på de 5 bästa resultaten från ditt sökord för att få en bra förståelse för vad du möter när det gäller konkurrenter och deras val av sökord.

  • Prioritera dina sökord efter relevans och sökvolym

Relevansen av ett sökord är hur nära det relaterar till ditt företag och hur bra det reflekterar innehållet på din sida. De mest relevanta sökorden är de som med största sannolikhet konverterar till kunder. De sökord som har högst sökvolym är de som är mest sannolika att ge dig mycket trafik.

Du kan använda ett verktyg som Google Keyword Planner för att hitta sökord som är relevanta för din verksamhet och har en hög sökvolym.

  • Undersök dina konkurrenter

Nästa steg i vår sökordsanalys är att undersöka dina konkurrenter. Titta på sökorden som dina konkurrenter riktar in sig på och se hur de rankas för dessa sökord.

Du kan använda ett verktyg som SERanking för att undersöka dina konkurrenter.

  • Rikta in långa sökord

Det femte steget i vår sökordsanalys är att inrikta sig på de lite längre sökorden. Long-tail sökord är nyckelord som är mycket specifika och har en låg sökvolym.

Longtail-sökord är lättare att ranka på än allmänna sökord. De är också mer benägna att konvertera till kunder.

  • Optimera din webbplats för dina sökord

Det sjätte steget i vår sökordsanalys är att optimera din webbplats för dina sökord. När du har en lista med sökord är det dags att anpassa innehåll / skapa nytt innehåll som bevarar söktermerna bäst av alla. Du bör lägga till dina sökord i din webbplats titel, metataggar och innehåll. Det kan också vara relevant att använda sökorden i sidans URL.

  • Övervaka dina sökord

Det sjunde och sista steget i vår sökordsanalys är att övervaka dina sökord. Att följa upp ett gediget SEO arbete innebär i många fall att efter en bestämd tidsperiod se hur du placerar på Google, detta för angivna söktermer från vår analys.

Du kan använda ett verktyg som Google Search Console alternativt annat SEO verktyg för att få en historisk överblick. 

Sökordsanalysen är som du förstår en viktig del av SEO. Genom att göra den korrekt kan du hitta rätt sökord att optimera din hemsida efter. Du har även fått en tydlig bild av vilka sökord man kan tänkas vilja använda vid marknadsföring. Vem vet, du kanske har fått sådan insikt så du tänkt om din verksamhets budskap helt och hållet.

Teknisk SEO

Det finns inget entydigt svar här, eftersom det bästa sättet att göra teknisk SEO kommer att variera beroende på den specifika webbplatsen och vilken typ av tekniska SEO-problem som måste åtgärdas. Men några allmänna tips om hur man gör teknisk SEO inkluderar:

  • Identifiera tekniska SEO-problem med hjälp av verktyg som Google Search Console och Screaming Frog.

  • Åtgärda tekniska SEO-problem genom att göra ändringar i webbplatsens kod eller struktur.

  • Övervaka webbplatsens tekniska SEO-prestanda med hjälp av verktyg som Google Search Console och Screaming Frog.

  • Justera webbplatsens tekniska SEO-strategi efter behov för att fortsätta att förbättra webbplatsens sökmotor synlighet.

On-Page SEO

Liksom Teknisk SEO så är On-Page SEO inte detsamma för två olika hemsidor. On-Page SEO kan enkelt översättas till Sökmotoroptimering på sidnivå. Några av de saker vi kollar på för att optimera så gott som möjligt är:

  • Optimera webbplatsens titel taggar.
    Din webbplats titeltaggar är bland de viktigaste SEO-faktorerna på sidan. Se till att inkludera ditt primära sökord i dina titeltaggar och försök att hålla dina titlar under 60 tecken. Kom ihåg att ingen titeltagg får vara en annan lik på din webbplats.
  • Skriv unika och beskrivande metabeskrivningar för varje sida.
    Din webbplats metabeskrivningar är en annan viktig SEO-faktor på sidan. Se till att inkludera ditt primära sökord i dina metabeskrivningar och försök att hålla dina beskrivningar mellan 55 – 160 tecken.
  • Använd header-taggar (H1, H2, H3, etc) för att strukturera ditt innehåll och göra det lätt att läsa.
    Din webbplats rubriktaggar är också viktiga SEO-faktorer på sidan. Se till att inkludera ditt primära sökord i dina rubriktaggar och försök använda dem för att strukturera ditt innehåll på samma sätt som du vill att innehållsförteckningen ska visas.
  • Använd strukturerad data
    Användningen av strukturerad data för on page SEO är mycket fördelaktigt. Detta format är fördefinierat och hjälper sökmotorer att hitta innehåll och analysera det. När strukturerad data ingår på en webbsida hjälper användare att hitta innehåll och navigera på en webbplats. Det hjälper också Google och andra sökmotorer att förstå ditt innehåll. Om du inte har strukturerad data på din webbplats kan du drabbas av lägre ranking eller felaktig information om utdrag på SERP:erna.
  • Optimera din webbplats bilder genom att använda alt-texter.
    Detta kommer att bidra till att förbättra din webbplats sökmotoroptimering. Viktigast av allt är att det verkligen ökar din webbplats tillgänglighet för besökare med synproblem.
  • Skapa interna länkar till andra sidor på din webbplats.
    Länka till andra sidor på din webbplats i dina blogginlägg och annat innehåll. Detta hjälper inte bara med SEO, utan det hjälper också att hålla besökare på din webbplats längre.
  • Skriv övertygande och intressant innehåll som engagerar dina läsare.
    Detta bestäms mestadels av din tidigare genomförda sökordsanalys. Skriv alltid högkvalitativt och relevant innehåll.
  • Övervaka din webbplats SEO-prestanda med Google Analytics eller något annat verktyg.
    Denna punkt går hand i hand med tidigare övervakning av resultat. Håll koll på hur din trafik och din placering på Google utvecklas, se även till att göra kontinuerliga analyser för att undvika akuta problem som stör ut vårt gedigna arbete.
  • Se till att din webbplats är mobilanpassad.
    Globalt använder vi mobil för 55 % av all internetanvändning. Föreställ dig bara hur hög den siffran skulle vara om du exkluderade all företags/industriell användning. Denna andel kommer att fortsätta att öka så tänk alltid på Mobile-First. Se till att ha tillräckligt stor text och undvik element som är svåra att klicka på- på grund av att de är för små eller för nära varandra.
  • “Hacka” din väg till topp-placeringar
    Det finns mycket med Googles algoritmer som vi experter kliar oss i huvudet om. Men vissa saker har vi lyckats experimentera fram och där med “hackat” placeringar med. Vi kommer nu att ge tips om hur du får “Rich Snippets”.

    -Använd <ul> <li> Listor </li> </ul>. Google älskar listor och om du förövrigt besvarar sökfrasen bra kommer du med hög sannolikhet kunna ta förstaplatsen, eller som vi ofta kallar den, plats 0.

    Ge korta och tydliga svar, gärna i klarspråk och i tidigt skede.

Kontakta oss

Kontakta oss så bokar vi ett kostnadsfritt möte där vi kan hjälpa dig med din SEO-strategi.

Off-Page SEO

Länkningar från samarbetspartners är något vi alltid stöttar dig till att ta tag i, att ni länkar till varandra gynnar båda parterna. Det är däremot något vi inte kan göra åt dig. Om du trots detta vill ha snabb hjälp med länkning så beaktas försiktighet. Det finns ett träsk man lätt hamnar i vad gäller Off-page SEO:

Betalda länkar, och varför det inte är vår cup-of-tea
Betalda länkar är dåliga för SEO eftersom de direkt strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga. Dessutom kan betalda länkar ibland vara av låg kvalitet, skräppost eller helt enkelt inte relevanta för länkad sida, vilket också kan skada en webbplats rankning.

Uppföljning av sökmotoroptimering

Efter ett avklarat SEO uppdrag kommer både du som utfört arbetet samt ägaren av hemsidan vilja se resultat. Att bidra med full transparens är av yttersta vikt vid arbeten inom denna bransch.

En bra förhållningsregel är att börja dra slutsatser efter ett års tid sedan majoriteten av arbetet utfördes.

Kontakta Digital island i Uppsala

Gillade du artikeln?

Dela på facebook
Share on Facebook
Dela på twitter
Share on Twitter
Dela på linkedin
Share on Linkdin
Dela på pinterest
Share on Pinterest

Våra digitala nyheter