Lansering Wehype

Wehype

Lansering av Wehype

Välkommen till vår lansering av plattformen samt webbsidan Wehype. Efter tre månaders välplanerat samarbete känns det otroligt kul att lägga upp sajten live. I denna artikel presenterar vi vårt arbete inom projektet och berättar kort om vilka Wehype är. Vårt team på Digital Island är oerhört nöjda och stolta över resultatet. Nu ser vi därmed fram emot hur projektet artar sig ute på nätet!

Vilka är Wehype?

Wehype grundades år 2016 med bolagsnamnet ’Wehype Global AB’. Målet är att knyta samman influencers (på exempelvis Twitch.tv) med utgivare och andra sponsorer inom gamingvärlden. Webbplatsen låter varumärken följa resultaten av dess samarbeten via data presenterad i realtid. Wehypes arbete med influencers består av skräddarsydd matchning grundad i djup förståelse av kundens publik och följe.

Enligt kunden Wehype:
— Wehype grundades 2016 med syfte att koppla samman varumärken och gamers. Wehype är en marknadsplats som hjälper varumärken att hitta relevanta influencers inom e-sport. Genom Wehype kan varumärken marknadsföra sina produkter eller tjänster genom livestreamat videoinnehåll skapat av influencers tittarna faktiskt litar på.

Som inbitna gamers här på Digital Island har vi ett stort intresse för modern spelkultur. Därmed kändes samarbetet med Wehype naturligt och inspirerande. Att få presentera stora varumärken som Call of Duty, Rainbow Six: Siege och Total War i en världsomfattande kontext ledde också vårt team till nya höjder kring webbdesign och utveckling.

 

Bild på Wehypes hemsida med rubrik, knappar och menylänkar.

Hur var det att arbeta med projektet?

Det roligaste för oss på Digital Island har varit att se ett projekt med många rörliga delar utvecklas till en välfungerande, snygg och stilren webbsida. Vi har också lärt oss mycket av att fokusera på stabilt skriven kod utefter projektmallen. Detta försäkrade oss mot konflikter med andra delar av kodbasen i ett tidigt skede och garanterade en skavankfri slutprodukt.

En av våra utvecklare på Digital Island säger:
— Att läsa igenom samt utgå från befintlig kod har varit extremt lärorikt. Det motiverade oss till att arbeta som ett team och tillsammans analysera projektets behov för att sätta ihop en konkret och tydlig plan. Att integrera alla delar av sajten inom WordPress och att presentera information från ett API snyggt och effektivt var också personligt givande.

Bild på hur data presenteras på Wehypes hemsida.
Snyggt och tydligt— så presenteras API-data på Wehype.

 

Hemsidan innehåller funktionalitet för medlemskap och inloggning samt kontaktformulär. Det går att se statistik för olika spel vars popularitet visas med grafer och jämförelser. Vi skapade även ett ljust och ett mörkt tema – ett val som gamers och kringliggande målgrupper värderar högt.

Fakta

Kund: Wehype Global AB
Länk: www.wehype.it
Projektledare på Digital Island: Gustav Trolle
Produktägare på Wehype: Federico Cattaneo
Leverans: Mars 2020

Gillade du artikeln?

Dela på facebook
Share on Facebook
Dela på twitter
Share on Twitter
Dela på linkedin
Share on Linkdin
Dela på pinterest
Share on Pinterest

Fler artiklar

Våra digitala nyheter

Kvinna vid dator med videokonferens på skärmen. Digital Island logotyp i övre vänstra hörnet.

Videokonferens

Videokonferens I och med den rådande COVID-19 krisen jobbar många anställda nu på distans vilket onekligen påverkar de flesta företags produktivitet. Regelbunden videokonferens är ett

Läs mer »
Abstrakt illustration med typografi

COVID-19 WordPress Plugin

Om COVID-19 WordPress Plugin Den nya pandemiklassade sjukdomen COVID-19 (Coronavirus) påverkar alla företag på en global skala. WordPress ’COVID-19 (Coronavirus) Update Plugin’ finns nu till

Läs mer »