SEO Guiden för Nybörjare Kapitel 3

Sökoptimering i praktiken

Nu står vår hemsida på en stabil grund. Det är därför dags för det praktiska arbetet.
Det finns många sätt att göra en effektiv sökmotoroptimering, men vi på Digital Island vill dela med oss hur vi gör.

  1. Sökordsanalys
  2. Teknisk SEO
  3. On-Page SEO
  4. Off-Page SEO

Sökordsanalys

En Sökordsanalys är första steget in i vår sökmotoroptimering, där vi med hjälp av en djupare förståelse av sökbeteende kan skapa en tydlig struktur för arbetet framåt. Vi kommer att brainstorma, söka live och använda våra verktyg för att få så många vinklar som möjligt. 

  •  Skapa en frölista med sökord

Använd ett sökordsverktyg som Google Ads Keyword Planner eller seranking.com för att skapa en lista med relevanta sökord för ditt ämne.

  •  Använd ett sökordsverktyg för att utöka din lista

Om du vill utöka dina sökord kan du antingen använda verktyget för att hitta relaterade sökord, eller så kan du använda verktyget för att hitta sökordsförslag. En av våra favoriter är att skriva in din sökterm i Google Sök och se vilka långa sökord som dyker upp med autoslutförandefunktionen. Medan du är på Google Sök, ta även en titt på de 5 bästa resultaten från ditt sökord för att få en bra förståelse för vad du möter när det gäller konkurrenter och deras val av sökord.

  • Prioritera dina sökord efter relevans och sökvolym

Relevansen av ett sökord är hur nära det relaterar till ditt företag och hur bra det reflekterar innehållet på din sida. De mest relevanta sökorden är de som med största sannolikhet konverterar till kunder. De sökord som har högst sökvolym är de som är mest sannolika att ge dig mycket trafik.

Du kan använda ett verktyg som Google Keyword Planner för att hitta sökord som är relevanta för din verksamhet och har en hög sökvolym.

  • Undersök dina konkurrenter

Nästa steg i vår sökordsanalys är att undersöka dina konkurrenter. Titta på sökorden som dina konkurrenter riktar in sig på och se hur de rankas för dessa sökord.

Du kan använda ett verktyg som SERanking för att undersöka dina konkurrenter.

  • Rikta in långa sökord

Det femte steget i vår sökordsanalys är att inrikta sig på de lite längre sökorden. Long-tail sökord är nyckelord som är mycket specifika och har en låg sökvolym.

Longtail-sökord är lättare att ranka på än allmänna sökord. De är också mer benägna att konvertera till kunder.

  • Optimera din webbplats för dina sökord

Det sjätte steget i vår sökordsanalys är att optimera din webbplats för dina sökord. När du har en lista med sökord är det dags att anpassa innehåll / skapa nytt innehåll som bevarar söktermerna bäst av alla. Du bör lägga till dina sökord i din webbplats titel, metataggar och innehåll. Det kan också vara relevant att använda sökorden i sidans URL.

  • Övervaka dina sökord

Det sjunde och sista steget i vår sökordsanalys är att övervaka dina sökord. Att följa upp ett gediget SEO arbete innebär i många fall att efter en bestämd tidsperiod se hur du placerar på Google, detta för angivna söktermer från vår analys.

Du kan använda ett verktyg som Google Search Console alternativt annat SEO verktyg för att få en historisk överblick. 

Sökordsanalysen är som du förstår en viktig del av SEO. Genom att göra den korrekt kan du hitta rätt sökord att optimera din hemsida efter. Du har även fått en tydlig bild av vilka sökord man kan tänkas vilja använda vid marknadsföring. Vem vet, du kanske har fått sådan insikt så du tänkt om din verksamhets budskap helt och hållet.

 

Teknisk SEO

Det finns inget entydigt svar här, eftersom det bästa sättet att göra teknisk SEO kommer att variera beroende på den specifika webbplatsen och vilken typ av tekniska SEO-problem som måste åtgärdas. Men några allmänna tips om hur man gör teknisk SEO inkluderar:

  • Identifiera tekniska SEO-problem med hjälp av verktyg som Google Search Console och Screaming Frog.
  • Åtgärda tekniska SEO-problem genom att göra ändringar i webbplatsens kod eller struktur.
  • Övervaka webbplatsens tekniska SEO-prestanda med hjälp av verktyg som Google Search Console och Screaming Frog.
  • Justera webbplatsens tekniska SEO-strategi efter behov för att fortsätta att förbättra webbplatsens sökmotor synlighet.

On-Page SEO

Liksom Teknisk SEO så är On-Page SEO inte detsamma för två olika hemsidor. On-Page SEO kan enkelt översättas till Sökmotoroptimering på sidnivå. Några av de saker vi kollar på för att optimera så gott som möjligt är:

  • Optimera webbplatsens titel taggar.
    Din webbplats titeltaggar är bland de viktigaste SEO-faktorerna på sidan. Se till att inkludera ditt primära sökord i dina titeltaggar och försök att hålla dina titlar under 60 tecken. Kom ihåg att ingen titeltagg får vara en annan lik på din webbplats.
  • Skriv unika och beskrivande metabeskrivningar för varje sida.
    Din webbplats metabeskrivningar är en annan viktig SEO-faktor på sidan. Se till att inkludera ditt primära sökord i dina metabeskrivningar och försök att hålla dina beskrivningar mellan 55 – 160 tecken.
  • Använd header-taggar (H1, H2, H3, etc) för att strukturera ditt innehåll och göra det lätt att läsa.
    Din webbplats rubriktaggar är också viktiga SEO-faktorer på sidan. Se till att inkludera ditt primära sökord i dina rubriktaggar och försök använda dem för att strukturera ditt innehåll på samma sätt som du vill att innehållsförteckningen ska visas.
  • Använd strukturerad data
    Användningen av strukturerad data för on page SEO är mycket fördelaktigt. Detta format är fördefinierat och hjälper sökmotorer att hitta innehåll och analysera det. När strukturerad data ingår på en webbsida hjälper användare att hitta innehåll och navigera på en webbplats. Det hjälper också Google och andra sökmotorer att förstå ditt innehåll. Om du inte har strukturerad data på din webbplats kan du drabbas av lägre ranking eller felaktig information om utdrag på SERP:erna.
  • Optimera din webbplats bilder genom att använda alt-texter.
    Detta kommer att bidra till att förbättra din webbplats sökmotoroptimering. Viktigast av allt är att det verkligen ökar din webbplats tillgänglighet för besökare med synproblem.
  • Skapa interna länkar till andra sidor på din webbplats.
    Länka till andra sidor på din webbplats i dina blogginlägg och annat innehåll. Detta hjälper inte bara med SEO, utan det hjälper också att hålla besökare på din webbplats längre.
  • Skriv övertygande och intressant innehåll som engagerar dina läsare.
    Detta bestäms mestadels av din tidigare genomförda sökordsanalys. Skriv alltid högkvalitativt och relevant innehåll.
  • Övervaka din webbplats SEO-prestanda med Google Analytics eller något annat verktyg.
    Denna punkt går hand i hand med tidigare övervakning av resultat. Håll koll på hur din trafik och din placering på Google utvecklas, se även till att göra kontinuerliga analyser för att undvika akuta problem som stör ut vårt gedigna arbete. 
  • Se till att din webbplats är mobilanpassad.
    Globalt använder vi mobil för 55 % av all internetanvändning. Föreställ dig bara hur hög den siffran skulle vara om du exkluderade all företags/industriell användning. Denna andel kommer att fortsätta att öka så tänk alltid på Mobile-First. Se till att ha tillräckligt stor text och undvik element som är svåra att klicka på- på grund av att de är för små eller för nära varandra.
  • “Hacka” din väg till topp-placeringar
    Det finns mycket med Googles algoritmer som vi experter kliar oss i huvudet om. Men vissa saker har vi lyckats experimentera fram och där med “hackat” placeringar med. Vi kommer nu att ge tips om hur du får “Rich Snippets”

    Använd ( <ul> <li> Listor </li> </ul> )
    . Google älskar listor och om du förövrigt besvarar sökfrasen bra kommer du med hög sannolikhet kunna ta förstaplatsen, eller som vi ofta kallar den, plats 0.

    Ge korta och tydliga svar, gärna i klarspråk och i tidigt skede.

Off-Page SEO

Länkningar från samarbetspartners är något vi alltid stöttar dig till att ta tag i, att ni länkar till varandra gynnar båda parterna. Det är däremot något vi inte kan göra åt dig. Om du trots detta vill ha snabb hjälp med länkning så beaktas försiktighet. Det finns ett träsk man lätt hamnar i vad gäller Off-page SEO:

Betalda länkar, och varför det inte är vår cup-of-tea

Betalda länkar är dåliga för SEO eftersom de direkt strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga. Dessutom kan betalda länkar ibland vara av låg kvalitet, skräppost eller helt enkelt inte relevanta för länkad sida, vilket också kan skada en webbplats rankning.

 

Uppföljning av sökmotoroptimering

Efter ett avklarat SEO uppdrag kommer både du som utfört arbetet samt ägaren av hemsidan vilja se resultat. Att bidra med full transparens är av yttersta vikt vid arbeten inom denna bransch.

En bra förhållningsregel är att börja dra slutsatser efter ett års tid sedan majoriteten av arbetet utfördes.

Vi hjälper dig med SEO

Kontakta oss så bokar vi ett kostnadsfritt möte där vi kan hjälpa dig med din SEO-strategi.

Gillade du artikeln?

Dela på facebook
Share on Facebook
Dela på twitter
Share on Twitter
Dela på linkedin
Share on Linkdin
Dela på pinterest
Share on Pinterest

Våra digitala nyheter