WooCommerce vs Shopify – En djupdykning

WoocommerceDigitalisland

Djupdykning i Woocommerce vs Shopify – Vilken är bäst?

Går du runt med idén om att starta en e-handel så har du säkerligen ställt dig frågan: WooCommerce vs Shopify? Med 47% marknadsandelar så finns det två aktörer som just nu styr marknaden, det vill säga Woocommerce och Shopify. De båda har sina för och nackdelar vilket är vårt mål att reda ut i den här texten så att det blir tydligare för dig att ta ett beslut.

Vi startar med en introduktion till de båda verktygen:

Vad är Woocommerce?

WooCommerce är byggt på publiceringsverktyget WordPress och är liksom WordPress helt kostnadsfritt att använda. Både WooCommerce och WordPress är “open source” vilket betyder att vem som helst kan få tillgång till dem. Företaget startade 2007 under namnet WooThemes men bestämde sig 2017 att endast fokusera på e-commerce. De vill att vem som helst ska kunna sätta upp sin egna e-handel för att sälja vad som helst. Allt ska vara anpassat så att utvecklaren själv får bestämma hur e-handeln ska se ut genom plugins.

Vad är Shopify?

Shopify har istället valt att ha en stängd källkod vilket betyder att endast Shopify kan skapa/ändra på funktionaliteten. Detta innebär att de alltid kan garantera en hög lägstanivå på deras funktioner men det lämnar mindre valmöjligheter för dig som kund. På grund av detta är Shopify heller inte gratis vilket WooCommerce är.

Olika faktorer

Det finns flera olika faktorer som man kan välja att fokusera på för att hitta det verktyget som passar dig bäst. Vi har valt att fokusera på funktionalitet, kostnad, transaktionsavgifter samt vilken kunskap du behöver besitta för att använda dig av verktyget.

Funktionalitet – WooCommercs vs Shopify

Woocommerce erbjuder ett betydligt större utbud på grund av sin open source-lösning samt plugins. Då alla WooCommerces användare själva kan utveckla och skapa olika funktioner så finns det därmed ett större utbud. På grund av detta finns det olika plugins för olika situationer som därmed är anpassade precis till din efterfrågan. Därmed kan du alltid starta med att titta ifall Shopify har de funktioner som passar dina preferenser men sannolikheten är större att WooCommerce erbjuder precis det du letar efter. Viktiga funktioner att kika efter är exempelvis betallösningar, frakt och alternativ för olika språk.

Kunskap – WooCommercs vs Shopify

Precis som vi nämnt i våra tidigare inlägg om WordPress och Elementor så är samtliga av dessa verktyg utvecklade så att det ska vara lätt för nybörjare att använda. Du kan skapa, redigera och publicera din hemsida helt utan att skriva en rad kod. Deras open-source lösning har även resulterat i att det finns ett stort community att ta hjälp av där samtliga är självlärda. Därmed är WooCommerce en perfekt lösning för utvecklare utan kod-kunskaper.

Shopify är faktiskt ännu lättare att sätta upp men det har en tendens att låsa in kunden då de erbjuder en “all inclusive”-lösning. Denna lösning gör det lätt för dig att sätta upp din egna hemsida men genom deras egna teman och tillägg. Det betyder att du behöver anpassa dig till deras utbud och därmed vara låst till deras lösningar. Detta kan både vara något positivt och negativt, beroende på hur du vill att din hemsida ska se ut. En än mer positiv aspekt med Shopify är att det även ingår support och webbhotell.

Ifall du går igenom oss här på Digital Island så ingår självklart alltid support samt webbhotell genom våra partners. Vi bistår med att en heltäckande support lösning medans våra partners erbjuder marknadsledande webbhotell.

Kostnad – WooCommercs vs Shopify

Precis som WordPress så är även WooCommerce helt gratis medan Shopify har en fast månadskostnad. Shopify har tre olika kostnads lösningar: Basic Shopify för 249kr/mån (29 USD), Shopify för 679kr/mån (79 USD) samt advanced Shopify för 2570kr/mån (299 USD). De olika planerna erbjuder olika tjänster där det är lättast för dig att gå in på Shopify för att själv se vilken plan som passar dig bäst.
Transaktionsavgifter

Även transaktionskostnad är något som skiljer de olika tjänsterna åt. Shopify tar en transaktionsavgift för varje enskild betalning. Logiken som tillkommer är att det är dyrare transaktionsavgift desto billigare månadsplan du använder dig av. Och självklart vice versa det vill säga att det blir billigare desto dyrare månadsplan du använder. Avgiften startar på 2.9% + 30¢.

Använder du dig av Basic Shopify och samtidigt använder Klarna försvinner alltså minst 4.9% av din omsättning i rena transaktionsavgifter till Shopify. Värt att tänka på när du gör din budget.

Precis som tidigare nämnt så är WooCommerce helt kostnadsfritt och det gäller även transaktionsavgifter. Självklart följer det oftast en transaktionsavgift för olika betalningslösningar men WooCommerce i sig tar ingen avgift vilket gör dom till mycket billigare än Shopify även inom detta område.

Fördelar med WooCoommerce

  1. Full kontroll – Med WooCommerce är du aldrig begränsad, utan du kan skräddarsy din webbshop och vidareutveckla den precis som du vill helt utifrån dina egna behov.
  2. Ingen fast kostnad – WooCommerce är gratis att installera och allt du behöver är en WordPress-hemsida.
  3. Innehåll – WordPress och WooCommerce erbjuder ett brett utbud av innehållshantering alternativ, inklusive bloggning, målsidor, e- postmarknadsföring och produktbeskrivningar.
  4. Flexibilitet – kan sälja allt från fysiska varor till prenumerationer, möten, digitala produkter.
  5. Analyser – Woocommerce har väldigt bra analys förmågor som hjälper dig att analysera dina kunders och produkters utveckling.

Nackdelar med WooCommerce

  1. Kräver kunskap – Saknar du erfarenhet av WordPress så är det svårt att direkt hoppa in i WooCommerce. Det är därmed lite längre startsträcka än Shopify.
  2. Tid – Det är mer tidskrävande ifall du väljer att själv utveckla din WooCommerce sida då du ständigt behöver uppdatera plugins och teman med nya versioner.
  3. Stort utbud – Deras open-source lösning har lett till att det finns oändligt med alternativ av plugins och teman. Detta kan göra det lite oöverskådligt att navigera sig igenom det hela.

Fördelar med Shopify

  1. Lätt att komma igång – Shopifys all inclusive lösning gör det enkelt för dig som nybörjare att snabbt komma igång. Du kan enkelt integrera köpta teman och appar.
  2. Lättare arbetsflöde – På grund av att Shopify skapar deras egna appar behöver du inte vara orolig för hur kompatibla dom är med din hemsida. Du behöver därmed inte uppdatera appar och teman till nyare versioner.
  3. Mindre kunskapskrav – Du behöver inte ha speciellt stor kunskap av e-commerce innan du skapar din Shopify sida. Shopify erbjuder en helhetslösning där support ingår.

Nackdelar med Shopify

  1. Mindre kontroll – Då Shopify har valt att ha en stängd källkod resulterar detta i att dels utbudet är begränsat samt kontrollen över din egen sida. Du är även bunden till din specifika månadsplan vilket även det resulterar i vissa begränsningar.
  2. Höga kostnader – Både startavgifter samt transaktionsavgifterna är väsentligt högre hos Shopify. Detta är något du du måste ha i beaktning för din affärsidé. Har du redan smala marginaler så kan detta vara avgörande för om du går plus i din verksamhet.
  3. Innehåll – Även detta påverkas av en stängd källkod. Vill du ha en unik lösning för just din hemsida så chansen markant större att WooCommerce har just den lösningen.

Ta hjälp för att utveckla din WooCommerce hemsida

Det kan stundtals bli oöverskådligt att fixa till hela din e-handel helt själv då de ofta dyker upp oväntade problem. På grund av tidigare nämnd fakta har vi på Digital Island valt att arbeta med WooCommerce och finns här för att hjälpa dig att utveckla din framtida e-handel. Våra erfarna utvecklare kan hjälpa dig med båda din existerande hemsida eller utveckla den från grunden. Vi kan stolt säga att vi är en av dom bästa på marknaden inom WooCommerce så kontakta oss så att du kan fokusera på din verksamhets kärnverksamhet istället. Vi arbetar även med marknadsledande webbhotell samt erbjuder 24/7 support för din hemsida.

Gillade du artikeln?

Dela på facebook
Share on Facebook
Dela på twitter
Share on Twitter
Dela på linkedin
Share on Linkdin
Dela på pinterest
Share on Pinterest

Fler artiklar

Våra digitala nyheter