Varför alla företag bör ha en hemsida

Varför behöver man ha en hemsida?

Tidigare har vi gått igenom vilka verktyg som är bäst att använda för att bygga en e-handel, hur man använder Elementor, varför vi jobbar med WordPress och mycket mer. Men det är egentligen fin-liret. Vi kommer här gå igenom varför varje företag måste ha en hemsida 2021 och vilka fördelar det för med sig. För att bättre förklara vilken avgörande faktor en hemsida kan vara, har vi valt att ta fram 5 faktabaserade punkter om: Varför alla företag bör ha en hemsida året 2021.

 

Fakta nr.1: 81% undersöker företaget/tjänsten/produkten online innan dom tar ett köpbeslut.

Detta säger nästan sig självt. Ifall du vill driva ett framgångsrikt företag så måste du ha en hemsida, vare sig ditt företag agerar inom bygg, kläd eller restaurangbranschen. Ändå listar 46% av företagen att huvudorsaken till att dom inte har en hemsida är att: ” Företaget behöver inte en hemsida just nu”. Dessa två siffrorna går helt enkelt inte ihop. Alla företag behöver en hemsida i dagens marknad för att kunna vara med och konkurrera om kunderna. Dagens teknik har utvecklats så pass mycket att det både är enkelt, billigt och effektivt att finnas med när dina kunder söker efter dina produkter online.

 

Fakta nr.2: 56% menar att dom inte litar på ett företag utan en hemsida.

Vi blir mer och mer beroende av vår online närvaro, både som företag och privat. Ifall ett företag varken har en hemsida eller sociala medier blir människor tveksamma till både dess existens och dess kvalité. Kunder vill enkelt kunna hitta direkt information online, i form av bilder och text om företaget. Ifall detta behov inte tillfredsställs kommer kunderna att gå vidare till en konkurrent som uppfyller dessa. Å andra sidan, kan ett nytt företag skapa en direkt kredibilitet och tillit genom att ha en korrekt utförd hemsida. Vi människor (speciellt svenskar) är skeptiska och rädda för att bli lurade i dagens samhälle. Därför söker vi desperat efter kvalitetsbevis innan vi tar ett köpbeslut. Ifall din hemsida är korrekt utformad skapar den samma tillit som att kunden går in i din fysiska butik.

 

Fakta nr. 3: 59% av världens befolkning använder internet.

Det vill säga 4.54 miljarder människor och lika många potentiella kunder. Dagens frakt och transportlösningar, i kombination med digitala kommunikationslösningar gör det möjligt för ditt företag att hitta kunder runt om i hela världen. Din produkts främsta målgrupp kanske finns på andra sidan jordklotet, utan att du kunnat nå ut till dom tidigare. Genom att ha en hemsida gör du det möjligt att nå målgrupper som du vanligtvis inte kommer i kontakt med.

 

Fakta nr.4: Din hemsida är öppen 24/7

Inte världens mest revolutionerande fakta, men lika relevant ändå. Genom att anpassa informationen till kunderna på din hemsida så kan dina kunder hitta informationen de söker efter, utan att du behöver spendera dyrbar tid på kundtjänst. Detta ger både dig som företagare mer tid att lägga på viktigare saker samt sparar tid för kunderna. Utöver det kan du även få beställningar online utanför dina egna arbetstimmar. Vilket betyder en högre sannolikhet för försäljning då kunderna när som helst under dygnets timmar kan göra en beställning.

 

Fakta nr.5: Företag som bloggar 16 gånger i månaden genererar 4.5 gånger fler leads

Dessa siffror visar på vilket effektivt marknadsföringsverktyg din egna hemsida är. Genom att endast hålla din hemsidas blogg uppdaterad ökar du möjligheten till fler kunder, helt gratis. Det finns även flera andra tips och trix man kan använda sig av för att generera mer aktivitet till ditt företag. Genom att skapa din egna hemsida/domän, kan du även skapa din egna företagsmall. Med hjälp av denna kan du kontakta dina kunder direkt. Faktum är att mail-marknadsföring fortfarande är den metod som är mest effektiv när det gäller att skapa nya kunder i jämförelse med alla andra sociala medier kanaler. Även denna typ av marknadsföring är helt gratis. Det vi vill komma fram till är att en hemsida låser upp nya möjligheter till direkt kommunikation med dina kunder. En kommunikation som är livsviktig för att behålla samt skapa nya kunder.

I grunden så finns det fortfarande kvar en skepsis bland många företagare om att skaffa en hemsida. Det känns antingen som en stor investering (både gällande pengar och tid), det känns för tekniskt samt att det inte finns ett krav att ha en hemsida i den branschen du agerar inom. Vi kan svara på det med enkla ord genom Bill Gates citat: ”If your business is not on the internet, your business will be out of business”. Alla branscher blir påverkade av digitaliseringen och utvecklingen har bara börjat. Ifall ditt företag inte finns online, så existerar det inte i många kunders ögon. Utöver det har utvecklingen kommit så pass långt att det varken kostar mycket pengar eller tid att sätta upp en hemsida.

Kontakta oss för att få mer information om precis hur effektivt det är att sätta upp ditt företags hemsida.

 

 

Gillade du artikeln?

Dela på facebook
Share on Facebook
Dela på twitter
Share on Twitter
Dela på linkedin
Share on Linkdin
Dela på pinterest
Share on Pinterest

Våra digitala nyheter