En intervju med grundaren Gustav Trolle.
Här kommer en intervju med grundaren Gustav Trolle. Vi har kikat hur det egentligen kommer sig att han drog igång Digital Island, hur företaget mår just nu och vilka framtidsvisioner han har för verksamheten.
Hur kommer det sig att du drog igång Digital Island?
Jag började som säljare på vårt moderbolag Interactive solutions för att sälja in lättare hemsidor. Det här var en utmanande, men givande tid för mig. Jag märkte att säljaryrket inte var något för mig men det gav mig insyn i branschen och fick mig att förstå hur centralt kundkontakten var. Sakta men säkert började jag själv designa och utveckla hemsidor genom WordPress och blev självständig inom det området. Interactive solutions blev, med tiden för dyra och deras expertis var för komplex för att skapa lättare hemsidor. Vi märkte att vi kunde ta Interactives höga kvalité men effektivisera arbetsflödet genom WordPress. På grund av detta kan vi producera högkvalitativa hemsidor med hög produktivitet.
Därmed startades Digital Island som ett dotterbolag till Interactive solutions, som vi fortfarande har ett nära samarbete med. 2016, när företaget startades, satt vi i ett kontorslandskap med flera andra webbyråer. Därför föll det naturligt att använda oss av dessa som våra säljkanaler. Detta ledde till att vi idag jobbar med ett flertal samarbetspartners t.e.x. Salgado, Digitalist, Digital Search och Gimlit. Idag har vi, utöver vårt samarbetsprogram, tagit steget vidare och har investerat i vårt eget sälj flöde med försäljningschef Magnus Persson i spetsen.
Vart är ni just nu?
Just nu är vi inne i en expansionsfas där vi har dubblat personalstyrkan under bara det här året. Därmed kan vi skatta oss lyckliga då vi har klarat oss bättre än många andra i den här Coronakrisen samhället befinner sig i. Jag tror pandemin har resulterat i att företag har valt att investera i företaget, sin hemsida och sin grafiska profil för att vara förberedda när krisen är över. Den faktorn samt en del andra aspekter har lett till att vi snarare har haft ännu mer att göra under den här perioden.
Vad ser du att era största styrkor på marknaden är?
Istället för vara bra på en massa saker har vi valt att vara bäst inom ett specifikt område vilket är webbutveckling. Vi rekryterar därmed personal med unika spetskompetenser samt arbetar med interaktiva verktyg så att all personal kan arbeta samt hjälpa varandra på alla projekt. Genom detta kan vi tidseffektivisera vårt arbetsflöde och därmed vara väldigt kostnadseffektiva. Det betyder billigare hemsidor på en snabbare produktionstid. Istället för att ha många fokusområden har vi valt att arbeta med samarbetspartners där deras spetskompetenser kompletterar våra. Genom denna modell så kan vi bibehålla positionen som billigast och snabbast på marknaden men samtidigt garantera högkvalitativa hemsidor.
Hur ser du på framtiden?
Ser man på marknaden i stort så kommer den bara att växa. Alla företag måste ha en presentabel hemsida på dagens marknad för att kunna tas seriöst. Det är även ett ständigt flöde av ny och spännande teknik som kommer upp vilket leder till att vi hela tiden behöver uppdatera både oss själva och även våra kunders onlinenärvaro. Vårt mål är att ständigt kunna fylla våra kunders behov. Vi är just nu ett etablerat namn här i Uppsala men målet är att bli NAMNET i Uppsala bland webbyråerna. Utöver det har vi det senaste året gått mer och mer in i Stockholmsområdet där förvärvet av Gustafsson Webb var ett avgörande steg.
Det var några snabba frågor med Gustav Trolle, vi får se när vi får ta del av hans kloka ord nästa gång! Går du i tankar om att utveckla din egna e-handel eller hemsida? Så kontakta marknadens mest prisvärda och effektiva webbyrå!