Webbutik checklistan

Vad ska du tänka på när du ska lanserar en webbutik Ifall du går i tankarna om att starta en webbutik så är den här checklistan precis det du behöver för att ge dig själv de bästa förutsättningarna. Den går…
Webbutik checklistan

Vad ska du tänka på när du ska lanserar en webbutik

Ifall du går i tankarna om att starta en webbutik så är den här checklistan precis det du behöver för att ge dig själv de bästa förutsättningarna. Den går igenom allt från budgetering till lagerhållning till hur du optimerar din marknadsföring och avslutar med hur vi på Digital Island kan hjälpa dig att starta din dröm verksamhet. Låt oss komma igång med checklistan för att starta en webbutik:

1 – Budget

Det första är att sätta din budget. Här ger vi ett par punkter du inte får glömma i din budget:

  • Varukostnader – Inköpskostnaderna för de produkter du säljer
  • Redovisning – Bokföringsprogram, redovisningsbyrå etc.
  • Marknadsföringskostnader – Sociala medier, google ads, influencers
  • Betalsystem– Rörlig och ibland fast kostnad till din betalleverantör
  • Kostnader för webbhotell – Kostnad för webbhotellet där din webbshop ligger
  • Programvaror – Teman, plugins och eventuellt plattform
  • Frakt utgifter– Frakt, hantering av returer och emballage

Checklistan kommer vi gå djupare in i ett par av dom här punkter. Men innan du går vidare i texten så är det bra att se över punkterna ovan för att se vilka fasta kostnader du har i månaden.
Utöver det kan det även vara viktiga att räkna ut hur många produkter du måste sälja varje månad för att gå break-even.

2 – Utbud och efterfrågan

Det spelar ingen roll hur bra webbutiken är ifall det inte finns en målgrupp för den.
Utöver det behöver du också undersöka dina konkurrenter. Gör en kartläggning av dina konkurrenter: hur positionerar dom sig och vilka målgruppen kan du konkurrera
ut dom på?

Några exempel verktyg som kan hjälpa dig med att kartlägga din målgrupp är:

  • Keyword Planner – Kan du se hur stor söktrafik de söktermer har på google.
  • Audience Insights – Det här facebook verktyg hjälper dig att uppskatta hur stor din målgrupp är.

Försök att smalna ner och specificera din målgrupp så mycket du kan för att kunna nischa in dig mot dina konkurrenter. Ifall det är en helt ny produkt du skapar som tidigare inte finns på marknaden kan du välja att börja med en landningssida för förbeställningar, för att utvärdera intresset. På det sättet kan du utvärdera intresset för att sen investera i och bygga din webbutik.

3 – Val av E-handelsplattform

Det finns flera e-handelsplattformar med gott anseende och några av dessa är Woocommerce, Shopify och Magento.
Vi rekommenderar Woocommerce som är byggt för publiceringsverktyget WordPress. Den här plattformen är precis som WordPress ett open-source verktyg vilken gör att vem som helst kan få tillgång till det. Här nämner vi några punkter om varför vi väljer att använda oss av Woocommerce:

  • Flexibilitet – kan sälja allt från fysiska varor till prenumerationer, möten, digitala produkter.
  • Analyser – Woocommerce har väldigt bra analys förmågor som hjälper dig att analysera dina kunders och produkters utveckling.
  • Frakt – Den erbjuder flera fraktmetoder med konfigurerbara fraktzoner och fraktklasser.
  • Innehåll – WordPress och WooCommerce erbjuder ett brett utbud av innehållshantering alternativ, inklusive bloggning, målsidor, e- postmarknadsföring och produktbeskrivningar.
  • Betalning – Över 100 betalnings portaler som enkelt kan integreras i din butik.

4 – Webbhotell

Grundtanken för att välja webbhotell är att prioritera kvalité. Vi använder oss av Templ.io och WP-engine på grund av att den ger både oss och dig den kvalitén din webbutik behöver. Dom här webbhotellen erbjuder korta laddningstider och maximal upptid. När det gäller support för din webbutik så finns vi här för dig och svarar på dina tankar och frågor som dyker upp, både under utvecklingen och även efter lanseringen av webbutik. De saker som är extra viktigt hos ett webbhotell är att dom levererar korta laddningstider och maximal upptid. Korta laddningstider är så simpelt som det låter, hur snabbt din webbutik laddas in. Upptid menar på hur lång tid servern har varit online utan att ha tappat kontakten med internet. Både Templ.io och WP-engine är 5-stjärniga hotell när det kommer till både laddningstider och upptid.

5 – Betalsystem

Det finns flera olika betalningssystem att använda till sin webbutik men klarnas succé kan inte ha undgått någon de senaste åren. Den här succén är ett resultat av att dom ständigt arbetar med att förbättra kundupplevelsen. Av den här anledningen är Klarna det betalningssystemet våra kunder använder sig av. Exempelvis sparar klarna kunden uppgifter till nästa köp för att på så sätt öka chansen till ett köp nästa gång kunden är inne på er webbutik.
Det finns även andra betalningslösningar för om du exempelvis agerar på en annan marknad än Sverige.
Stripe är stora på den internationella marknaden och som, istället för Klarnas faktura funktion, använder sig av kortbetalningar. Genom Stripe kan du ta betalt från de vanligaste svenska och internationella kort (VISA, MasterCard & AMEX-kort).

6 – Optimera din fraktlösning

Som vi nämnde tidigare är frakten en central del av din framtida webbutik. Leveransen till kunden är en viktig del av kundupplevelsen och detta är något du bör lägga stort fokus på. Olika fraktbolag levererar på olika sätt till kunden vilket resulterar i att vissa kunder föredrar vissa fraktbolag. Därför kan det vara bra att kunna erbjuda flera olika alternativ för att kunna möta alla kunders olika behov.

7 – Lagerhållning

3PL eller hemmalager? Det är den stora frågan att besluta sig om.
3PL = att en tredje part sköter din logistik.
Å ena sidan kan det vara mer kostnadseffektivt att ha ett hemmalager men å andra sidan kan dyrbar tid sparas in genom att låta en tredje part hantera din logistik.

Fördelar med 3PL:
Snabbare leveranser – En pålitligt leverantör ska se till att dina ordrar kan gå iväg samma dag, ifall de kommit in innan lunch. Snabba leveranser ökar kundupplevelsen vilket leder till att du slipper stressa över försenade ordrar.
Fördelaktiga avtal – Då flera av dessa 3PL-leverantörerna hanterar stora volymer gör så att dom kan förhandla fram fördelaktiga avtal med fraktbolagen, vilka du som kund får ta del av.
Tid – Denna tid kan istället återinvesteras i företaget och låta verksamheten utvecklas snabbare.

Nackdelar med 3PL:
Kostnad – Alla 3PL-bolag har olika avgifter vilket leder till att deras prislistor ofta ser olika ut. Det gör så att du som e-handlare måste göra en ordentlig analys för att få reda på vilket bolag som passar dina behov bäst.
Exempel på avgifter från ett 3PL-bolag:Lagerplats, packkostnad, fraktkostnad och returhantering.
Mindre kontakt med dina produkter – När ett 3PL-bolag hanterar din lagerhantering och ett fraktbolag som hanterar dina leveranser gör att du inte kommer i kontakt med dina produkter så ofta. Det här gör att du kan få det svårare att få en känsla för din produkt och därmed kan påverka både dina produktbeskrivningar och din marknadsföring negativt. Det kan även försvåra vissa supportärenden om du inte har produkten framför dig.
Mindre kontroll – Naturligt nog så resulterar ett avtal med ett 3PL-bolag att du säger ifrån dig viss kontroll över över leverans och lagerhantering. Exempelvis behöver du en kassa i webbutiken integreras med 3PL-bolagets system.

Kostnaden för 3PL kan visa sig vara för stor för nystartade webbutiker då det kräver att man når en viss volym för att det ska löna sig. Med den här informationen kan du göra en fördelar och nackdelar utifrån din egen budget för att se ifall ett 3PL-bolag är en lösning för dig.

8 – Ge ett trovärdigt intryck

Då dina kunder tidigare inte har en relation till din verksamhet är det därför viktigt att ge ett trovärdigt intryck. För att ge ett trovärdigt intryck finns det fler olika aspekter att tänka på och tips att ta i hänsyn.

Design – En välkomnande och pedagogisk design som får kunden att vilja klicka sig vidare.
Snabba laddningstider – som tidigare nämnt resulterar en snabbare hemsida till högre konverteringsgrad. Exempelvis Amazon som upptäckte att de förlorar 7 % av sin försäljning för varje sekund av ökad laddningstid.
Kundomdömen – Ge dina kunder möjligheten till att lämna en recension om sin erfarenhet med din verksamhet. Här finns det flera externa parter som kan hjälpa: Trustpilot, Reco, Eniro m.m. Du kan också välja att integrera ett recension system på webbutik så att kunderna direkt kan lämna kommentarer.
Kontakt – Placera företagets kontaktuppgifter längst ned i footern eller välj att ha en kontaktsida som kunderna kan gå in på. Se till att det är enkelt för kunden att komma i kontakt med dig för att på så sätt ge ett tryggt intryck.
Logotyper på leverantörer – Visa vilka betalningslösningar och de fraktbolag du använder dig av. Förmodligen har kunden en relation med något av dom här företagen sedan tidigare vilket därmed skapar en större trygghet för kunden.
Köpvillkor – Tydliga garantier, leveranstider, fraktkostnader. Det kan verka självklart men det här är centralt för att öka kundupplevelsen och tryggheten för kunden.
SSL-certifikat – Säkerställ att din webbutik har ett SSL-certifikat och att ditt webbhotell förnyar det automatiskt.

10 – Marknadsföring

Som vi nämnde tidigare i texten så är det extremt viktigt att hitta din målgrupp, vilket också är den första uppgiften med din marknadsföring. Vilka termer söks det mest på i google? Vart befinner sig din målgrupp? Hur stor är den? Genom att svara på dessa frågor kommer du kunna svara på vilka kanaler du ska marknadsföra dig i genom.
Exempel på marknadsföringskanaler värda att utforska:

  1. Google Ads – Desto högre upp du kommer bland sökresultaten desto högre sannolikhet är det att besökare kommer in på just din hemsida. Priset för att hamna högt upp bestäms av konkurrensgraden vilket betyder att det kan vara
    svårt att hamna högt upp ifall du agerar inom en mättad marknad. Googles sökordsplanerare ger dig möjligheten att se hur konkurrensen ser ut för de söktermer du kan använda.
  2. Facebook Ads – Den vanligaste formen är att din marknadsföring kommer upp som ett sponsrat inlägg på facebook. Genom att facebook har kartlagt sina användare i en lång tid ger det dig möjligheten att kunna nå ut till smala
    målgrupper. Detta kan även vara bra för att rikta annonser mot personer som redan varit inne på din sida och därmed skapa en högre återvändningsgrad.
  3. Sökmotoroptimering (SEO) – Sökmotoroptimering handlar om att skriva relevant och innehållsrikt content till din webbutik. Vill du veta mer om hur du gör det kan du ta del av vårt blogginlägg SEO för WordPress.
  4. Affiliatemarknadsföring – En affiliate marknadsför webbutiker och sen tjänar pengar på den trafik eller försäljning det skapat. Det finns även affiliatenätverk du kan använda dig av som samlar flera affiliates. Dessa nätverk ger dig en stor mängd affiliates för en viss provision. En fördel med detta system är att du vet vad du kommer få betala för varje besökare, eller försäljning.
  5. Sociala medier – Det är gratis för dig att skapa konton och skapa innehåll på sociala medier och det enda som begränsar dig är din tid och fantasi.
    Problemet är att det idag finns flera olika sociala medier som riktar sig till olika målgrupper. Därför är det återigen centralt för dig att veta vilka kanaler just din målgrupp använder. Det är skillnad på att skapa innehåll till linkedin och tik tok, men båda kan vara väldigt effektiva för att nå ut till just din målgrupp.

11 – Google analytics

För att göra en uppföljning på hur din marknadsföring interagerar med din målgrupp kan du använda dig av verktyget Google Analytics. Det här verktyget ger din information om vart dina besökare kommer ifrån, vilken typ av trafik som genererar försäljning och hur dina kunder beter sig på din webbutik.

12 – Support

En bra support ökar kundens trygghet och lojalitet till din verksamhet vilket kan resultera i att dem kommer tillbaka till just ditt företag. Genom marknadsföringen och supporten kan du få direkt kontakt med dina kunder och på det sättet får du en chans att påverka bilden av ditt varumärke. Det främsta för att öka kundnöjdheten är att ha en låg svarstid.

Se till att svara direkt som frågan ställs så att kunden inte få en chans att går vidare till konkurrent. Detta kan tyvärr vara något som är väldigt tidskrävande men det skapar ett viktigt mervärde då kunden ser att du tar dig tiden för varje kund. Helt enkelt: Gör det enkelt för dina kunder att kontakta dig.
För att underlätta detta för dig kan vi hjälpa dig med att integrera en kundbot som kan svara på standardfrågor. Utöver det hjälper vi dig gärna med att sätta upp en utförlig FAQ och kontaktsida samt tydliga köpvillkor.

13 – Vad vi hjälper dig med

Efter att ha tagit sig igenom hela denna lista kan det kännas skrämmande och på tok för mycket arbete för att starta sin webbutik. Som tur är finns vi här för att hjälpa, guida och vägleda dig så att du kommer på banan med din webbshop.

Ifall vi ser på punkterna som vi har nämnt ovan så kan vi rada upp vad vi på Digital Island står för:

1. Woocommerce – Vi hjälper er att sätta upp er webbshop genom e- handelsplattformen Woocommerce. Woocommerce är snabbt, flexibelt, tryggt och är byggt för att din webbshop ska maximera sin försäljning.
2. Support – Innan, under och efter utvecklingen av din hemsida så finns vi som support för att kunna svara på dina tankar och funderingar. Vi agerar också mellanhand mellan dig, webbhotellet och e-handelsplattformen så att du slipper tänka på tekniska lösningar. Du frågar oss och vi ordnar med dom helt enkelt. Efter att vi utvecklat er hemsida kommer vi även ut och håller en utbildning med er, så att ni själva kan gå in och göra egna ändringar på hemsidan.
3. UX design – Varje webbplats vi bygger är utformad för dina besökare, för att konvertera till dig. Med hjälp av användarprovning, intelligent implementerad webbplatsarkitektur, smidig gränssnitt beteende, smarta marknadsanalyser.
Vi bygger webbplatser med bra UX.
4. Google analytics – De första vi på Digital Island är att rekommenderar en av våra partners som gör en SEO-analys av er webbsida. Målet med SEO-analysen är att bestämma vilka sökord som är mest lönsamma att optimera för. Vi hjälper er webbplats att tillföra den bästa sökningen för just era ord som ni prioriterar.
5. Design – Vi hjälper företag att bygga deras varumärkesidentitet både online och offline. Vi skapar allt till din grafiska profil med logo och sociala medier engagemang till visitkort. Där vi ser till att ditt företag gör ett trovärdigt intryck.
Detta inkluderar att vi bistår med att ordna SLL-certifikat, integrerar kundomdömen och logotyper från dina leverantörer.
6. Vilket betalsystem – Vi hjälper dig att välja vilket betalsystem som passar din verksamhet bäst. Stripe kan passa företag som hanterar lite mindre volymer medans Klarna kan öka din konverteringsgrad.
7. Webbhotell – Vi arbetar med dom bästa webbhotellen i branschen som optimerar och maximerar både din hemsidas laddningstid samt upptid.

Sammanfattning

Det är viktigt att du planerar, budgeterar och sätter upp en affärsstrategi innan du börjar utveckling av din webbutik. Och ibland kan det bli lite oöverskådligt att få alla punkter på plats helt själv. Därför kan det vara bra ha en professionell webbyrå att bolla med och det är därför vi finns här för dig. Kontakta oss så kan vi boka in ett kostnadsfritt möte där vi kan hjälpa dig med din e-handel strategi som finns just nu med ett supererbjudande där gratis kaffe ingår.

Relaterade blogginlägg

Vi är här för att hjälpa dig växa, kontakta oss!

Ring, maila eller kom förbi vårt kontor på Salagatan 23. Du är alltid välkommen!

    Ring eller maila oss på: 

    +46 73 987 96 53 

    info@digitalisland.se