6 tips för att öka din försäljning på din WooCommerce butik.
Vare sig du står med en helt ny e-handel, en etablerad eller går i tankarna om att utveckla en så finns det många tips och tricks att använda sig av för att få en framgångsrik e-handel. Här kommer våra 6 bästa tips du kan använda dig av för att öka försäljningen på din WooCommerce butik!
1. Marknadsföringskanaler
En av WooCommerce främsta egenskaper är att deras system är väl integrerat med sociala medier. Detta är något du ska använda till din fördel genom Facebook Ads, Google Ads, Instagram och andra sociala medier.
När det kommer till Facebook Ads behöver du veta vilken region och målgrupp som du vill nå. Utöver detta är det väldigt viktigt att ha en bild eller video som tar till sig kundernas uppmärksamhet. Genom verktyget Facebook Pixel kan du lätt mäta hur effektiva dina annonser är. Med hjälp av detta verktyg kan du enkelt nå de kunder som varit inne och tittat på din e-handel genom Facebook och på det sättet nå ut till dom igen med ett speciellt erbjudande. Detta verktyg är verkligen centralt för att lyckas marknadsföra sig på facebook vilket är varför vi rekommenderar alla våra WooCommerce användare att ladda ner det.
Här hittar du även en checklista för SEO och de bästa SEO-plugins du kan använda för att optimera din e-handel.
2. Få direkt kontakt med kunderna genom mail
Mail förbises ofta i dagens sociala medier värld men det ger dig en direkt kommunikation med dina kunder. Kunder är ofta öppen för ny information på mail, bara dom öppnar mailet. Därför behöver du utforma en inbjudande rubrik på dina mail för att få kundens intresse. Tanken här är att försöka hitta vad det är kunden vill ha och hur du kan få deras uppmärksamhet. Detta kan göras genom speciella erbjudanden, grafik eller en inbjudande formulering.
Mail är även ett väldigt bra verktyg att använda för att behålla kontakten med dina redan befintliga kunder. Genom att låta dom signa upp sig på medlemserbjudanden kan du enkelt skapa unika erbjudande för specifika segment bland dina redan befintliga kunder. Denna typ av återförsäljning är central för ett nystartat företag då nya kunder generellt sätt kostar mindre än att hitta nya. Därför är det väldigt viktigt att behålla en god kundrelation, där mail som verktyg kan komma in händigt.
3. Gratis exemplar?
Ifall du säljer bra produkter så kommer produkten att sälja sig själv tillslut, den måste ara nå ut på marknaden i början. Ett bra trick kan vara att skicka ut gratis exemplar till influencers, bloggare och även tidningar. Idag har även många företag stora sociala medier konton så det kan även vara en bra idé att skicka dina produkter till andra företag. Som själva kanske lägger ut det på sina sociala medier konton. All uppmärksamhet är bra uppmärksam, så här är det endast din egna kreativitet som stoppar dig. Desto mer exponering din produkt får, desto bättre resultat kommer du att få. Instagram, Youtube, TikTok, Twitter, Linkedin, Facebook… möjligheterna är oändliga men det är viktigt att du vet vilka kanaler just din målgrupp använder. Det är stor skillnad på målgruppen mellan TikTok och Linkedin exempelvis.
Globaliseringen har även resulterat i att du kan få en stor exponering i ett helt annat land än där du sitter. Med WooCommerce stora erbjudande av plugins kan du enkelt få tillgång till leverans och betallösningar som gör så att du kan sälja dina produkter över hela världen. Därmed kan du skicka gratis produkter till influencers, bloggare, tidningar och innehållsskapare runt om i världen för att på så sätt få exponering för din produkt.
4. Recensioner på din WooCommerce sida
Kundrecensioner är otroligt centralt för nystartade e-butiker då människor generellt har svårt att lita på företag de inte känner till sedan tidigare. Svenskar är unikt misstänksamma när vi handlar online och studier har visat att tillit, professionalism och kvalité är de svenskar dras till mest online och inte billiga produkter och supererbjudanden. Därför är det centralt för dig som e-handlare att bygga upp ett förtroendeingivande intryck till dina nya kunder, där recensioner spelare en avgörande roll.
Här blir din kundrelation central där du kan uppmana dina redan existerande kunder att lämna en recension, antingen direkt på din hemsida eller på en recension hemsida som trustpilot eller google recensioner. Ifall du sedan tidigare har bra recensioner så är det vikigt att detta får exponering. Detta ska prioriteras och visas högt uppe på din startsida så att kunderna få ett tryggt första intryck.
Dessutom uppmuntrar produkt recensionerna människor att köpa, ju fler recensioner du har på en produkt, desto mer attraktiv blir den. Ett förslag för att få dina kunder att lämna en recension är att erbjuda en rabatt på deras nästa köp. Genom detta skapar du en indikation på att denna kunden både återvänder för ett nästa köp samt lämnar en recension.
5. WooCommerce blogginlägg!
Det här kan verkar relativt icke nödvändigt men det är väldigt relevant att hålla din blogg uppdaterad då det ger ett konstant flöde till dina kunder. Här kan du välja helt själv vilken information du väljer att dela med dig av vilket gör att det är en bra möjlighet att bygga ditt varumärke. Du kan hålla din blogg uppdaterad med produktuppdateringar, företagshändelser, kundrecensioner och annan pro-bono arbete. Kom bara ihåg att hålla den informativ och intressant så att dina kunder har en anledning till att komma tillbaka och läsa den.
6. Snabbhet!
Även hemsidans snabbhet kan kännas irrelevant men är extremt centralt för att ha en framgångsrik e-handel. En snabb hemsida är en av grundpelarna för att sälja fler produkter. Investera därför i ett högklassigt webbhotell med snabba upp och laddningstider.
Det här var ett par tips från oss på Digital Island om hur du kan öka försäljningen på din e-handel. Du kan även konsultera våra webbutvecklare för att optimera din e-handel. Har du andra funderingar kring WooCommerce och e-handel så får du gärna kontakta oss och boka in ett framtida onlinemöte!