SEO Guiden för Nybörjare Kapitel 2

SEO Guide kapitel två

Skapa förutsättningarna för att lyckas med SEO

Att vara indexerad av en sökmotor är bra samt att det ger din webbplats förutsättningen till organisk trafik. Däremot räcker detta inte. Nästa steg är att börja ranka högt och frekvent, en rullande process som kräver mycket tid och omtanke.
Tursamt nog blir det mycket lättare att göra SEO bra när man har en bra grund att stå på. Det är nu kapitel 2 av SEO Guiden kommer in i bilden. Om du inte har läst Kapitel 1 av SEO Guiden, så hittar du den här.

En bra domän

Om du redan har en domän kan du istället lära dig detta och applicera tänkandet för framtida domänköp. Om du inte har en domän ännu ska du ha detta i åtanke.

  1. Domännamn

    Ditt domännamn ska i princip alltid reflektera ditt företags/organisations namn. Utöver det finns här några punkter jag vill att du har i åtanke när det är dags att välja domännamn.

    – Bör ej innehålla specialtecken, för oss i norden innebär detta även ÅÄÖ
    – Kort och konsist, gärna enkel att memorera
    – Behöver inte innehålla era nyckelord

  2. TLD

    TLD står för top-level-domain, på svenska toppdomän och är den del av din URL som kommer efter sista punkten förslagsvis .se .com .nu.
    Vilken toppdomän du ska välja skiljer sig åt från fall till fall och de avgörande faktorerna är geografisk placering och typen av verksamhet som domänen ska representera. För en hemsida som är skriven på svenska och riktad till Sveriges befolkning så är .se ett bra val. Om du däremot har innehåll på ett annat språk eller planerar att gå internationellt så är .com det bättre valet. Om toppdomän har en stor påverkan på SEO eller inte, ja det är ett debatterat ämne. Vi på Digital Island tror inte att det har en stor påverkan. Däremot vill vi lägga vikten på att inte välja mindre kända toppdomäner såsom .info eller .site. Du bör inte heller använda ett annat lands toppdomän om din verksamhet inte alls är anknuten med landet.

  3. Undvik höga domänkostnader

    När det är dags att köpa en domän kan du mötas av upptagna domännamn. Dessa domännamn är ofta bundna till privatpersoner eller organisationer och i många fall är det ett svårt arbete att ens komma i kontakt med ägaren. I många fall är det .com som är taget och du kan då överväga att använda en annan TLD såsom .se eller .nu.Om du istället har ett etablerat domännamn och funderar på att expandera så kan man i vissa fall mötas av att domänen du vill köpa redan ägs av någon annan. Tyvärr är det inte helt ovanligt att detta sker och du bör därför gardera dig från början med de domäner du kan komma att vilja använda.

Hög standard leder till glada besökare

Ingen kan förklara exakt hur Googles algoritmer funkar. Däremot vet vi vad som funkar och nedan nämns några av de viktigaste punkterna ni bör fokusera på.

Används HTTPS

När du har ett aktivt SSL/TLS-certifikat på din webbplats kommer du att kunna leverera din webbplats i HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure). Detta bidrar till en säker anslutning mellan besökare och server och utan detta kommer du att ses som en osäker webbplats, både av besökare och sökmotor. Det räcker däremot inte att enbart ha ett aktivt certifikat. Man behöver även se till att trafiken blir vägledd till en HTTPS-address. Detta görs smidigast med plugins eller redirects. Det finns flertalet plugins via WordPress men vi på Digital Island föredrar Really Simple SSL. Allt som behövs är ett aktivt certifikat, pluginet löser resten.

En snabb sida är en bra sida.

Google har länge pekat mot att en snabb webbplats är en bra grund att stå på för att ranka högt. Dessutom vill vi ge våra besökare snabbaste möjliga hjälp att nå deras mål.
En trovärdig och vacker design
Att ha en design som väcker förtroende och positiva känslor är A & O. Det sista vi vill är att tappa den potentiella kunden på grund av en utdaterad och ful webbplats.

Mobile First

I dagens samhälle ser vi en markant ökning av andelen trafik från telefoner jämfört med datorn och surfplattan. Därför är det bra att alltid tänka på just mobile first. Om du har en målgrupp på över 66 år kan situationen se annorlunda ut. Här ser man tendens till att föredra datorn framför annan media.

Undvik störmoment och distraktioner

Godkänn cookies, Klicka bort annons. Ja, detta är störmoment som snabbt bygger upp en frustration hos besökaren. Cookie Consent är något vi alla måste ta på högsta allvar och dessa banners kan vi inte kringgå att visa. Tursamt nog har vi full kontroll över allt annat som “poppar upp”. Undvik därför att distrahera användaren ytterligare och om man behöver marknadsföra något så kan detta hållas till mindre banners som inte stör användarflödet.

Använd en logisk sidstruktur

Hur du bygger upp din sidstruktur kommer att spela en stor roll för besökaren såsom sökmotorn. Det enklaste sättet att skapa en lyckad struktur är att hämta penna och papper och måla en tankekarta. Utgå från en pyramids struktur där toppen är din startsida och botten är blogginlägg/produktsidor. Mellanrummen ned i pyramiden är interna länkar och alla samtliga sidor skall länkas uppåt, med andra ord mot din startsida.

Använd en logisk URL struktur

Det finns många olika sätt att strukturera upp sina URLs, desto lättare att förstå sig på, desto bättre blir slutresultatet.
När du bygger din URL struktur ska du utgå från tidigare sidstruktur. I WordPress får vi en bra överblick av de vanligaste alternativen. Enklast att förstå är förstås Inläggsnamn, eller som det heter på engelska “postname”. Vi på Digital Island föredrar postname då detta alternativ ger en bra överblick av sidans innehåll utan att faktiskt behöva besöka sidan.

Installera ett SEO Plugin

De flesta hosting plattformar erbjuder någon form av verktyg för att enkelt se över och bygga på din SEO, dessvärre inte WordPress. Vi ska inte gå så långt till att påstå att det är omöjligt, det är definitivt inte användarvänligt och tar väldigt lång tid. Här kommer Yoast SEO in i bilden. Med Yoast kan du enkelt ändra näst intill allt som har med dina metataggar att göra. Du kan styra över hur dina sökresultat ser ut, vilka meta titlar och meta beskrivningar respektive sida har och mer. Det finns fler alternativ i WordPress plugin-bibliotek men med över 5 miljoner aktiva användare så kan du inte ta fel om du väljer Yoast.

Vi hjälper dig med SEO

Kontakta oss så bokar vi ett kostnadsfritt möte där vi kan hjälpa dig med din SEO-strategi.