Google Analytics & Google Lighthouse
Google Analytics och Google Lighthouse är två väsentliga instrument/verktyg för varje företags digitala närvaro. Vi tänkte både ge en förklaring på hur dessa verktyg fungerar samt vilka fördelar och nackdelar som kommer med dem. Så låt oss komma igång!
Google Analytics
Detta verktyg lanserades 2005 av Google efter att dom köpt upp företaget Urchin som skapat programmet. 2019 konstaterades det att Google Analytics är det mest använda analys programmet på internet. Vad är det för typer av analyser och varför är det så populärt? Populariteten kommer förmodligen från att programmet är kostnadsfritt för alla internetanvändare med en hemsida, en blogg eller liknande. Det är enkelt att implementera verktyget till din hemsida och innanför 24 timmar kommer dom första analyserna. Verktyget erbjuder statistik och analyser om hur många besök du har varje dag, hur många av dessa som är unika besökare, varifrån besöken kommer, vilka trafikkällor som driver mest trafik, hur lång tid dina besökare spenderar på din sida, hur många sidor dina besökare tittar på i genomsnitt och mycket mer.
Fördelar med att använda Google Analytics:
- Det är gratis för alla att använda
- Du kan använda verktyget för olika digitala plattformar d.v.s. hemsidor, appar, e-handel eller vad som helst som är kopplat till internet.
- Du kan koppla Google Analytics till Google Ads. På detta sätt kan du dels se precis hur bra konvertering dina nyckelord får för att sedan implementera det i Google Ads.
- Du kan sätta upp egna mål för att sedan spåra utvecklingen mot dessa mål
- Som tidigare nämnt kan du spåra och analysera en oändlig mängd data genom detta verktyg. Därför kan du också skapa unika och personanpassade rapporter. Därigenom kan du skapa analyser som är helt unika för just din industri.
- Sist men inte minst, på grund av att det är ett gratis verktyg så är det användarvänligt. Vissa analyser kan dock vara svårare att tyda och kan kräva extra hjälp.
Nu kan man börja tro att den endast finns positiva saker med det här verktyget. Men precis som allt annat så är inget helt perfekt.
Nackdelar med Google Analytics:
- Som tidigare nämnt kan det vara enkelt att hitta analyserna men ett problem är att förstå analyserna. Därför pratar man om att man måste ”förstå språket” för att kunna använda verktyget. Lägg därtill att människor med denna kunskap oftast tar betalt för att kunna tyda analyserna för dig, så hamnar nybörjare ofta i en återvändsgränd.
- Även fast verktyget är användarvänligt kan designen och funktionen kännas väldigt oöverskådlig till en start. Det är många inställningar, dashboards och olika statistik element.
- Gratisversionen passar de flesta användarna. Men ifall ditt företag genererar ett stort flöde av besökare kan det behövas ett premium konto. För denna tjänst tar Google en hisnande summan $150,000.
I överlag är Google Analytics ett väldigt pålitligt och funktionellt verktyg, men det kan behövas lite förarbete för att kunna tyda analyserna och verkligen få max utav verktyget.
Google Lighthouse
Vad är då Google Lighthouse ? Till skillnad från Google Analytics, som analyserar dina besökare, så analyserar Google Lighthouse din hemsida. Vilket betyder att den mäter kvalitén, prestandan, tillgängligheten och sökmotoroptimeringen av din hemsida. Även detta verktyg är så kallat open-source vilket betyder att det är gratis för användare att implementera till sina hemsidor. I grund och botten berättar Google Lighthouse för dig vilka element och parametrar som kan bli bättre på din hemsida. Då detta är specifika element som Google själva programmerat in kan men enkelt säga att dessa är centrala dels för din hemsidas sökoptimering samt besökarens upplevelse. Vilket betyder att du kan använda Google Lighthouse som ett komplement till din SEO. Lighthouse är effektivt för att mäta:
- Ifall din hemsida är mobilvänlig
- Analyserar ifall sidorna har en metabeskrivning
- Ifall bilderna har alt-attributer
- Hur snabbt din sida laddas upp
Men precis som Google Analytics kan det vara lite svårt för nya användare att få en förståelse för vad analyserna menar. Därför kan det vara smart att antingen utbilda dig på Google för att skapa en bättre förståelse kring verktyget eller kontakta oss så hjälper vi dig med att både implementera och skapa förståelse av analyserna.