Det är dags att introducera vårat senaste tillskott, nämligen copywritern och webbkommunikatören, Jonathan Lindgren.
Jonathan har varit med oss sedan September förra året, då han startade sin praktik. Nu till månadsskiftet blir han ännu en av våra praktikanter som får vidare anställning. Han fyller en annorlunda och unik roll här på kontoret. Med hans anställning lanserar vi även en helt ny tjänst som vi på Digital Island erbjuder till våra kunder. Men vi låter honom förklara mer om vilka kompetenser han kommer med och vad tjänsten innebär:
Tjena Jonathan! Kan du berättar hur din historia/bakgrund ser ut?
Jag har en lite brokig historia. Just nu bor jag i Köpenhamn med min danska flickvän och studerar media och kommunikation på Malmö Universitet. För tillfället skriver jag min kandidatuppsats och gör min sista termin på den utbildningen. I grunden är jag från Uppsala men flyttade därifrån för 4 år sedan. Därav var jag uppe i Uppsala och gjorde min praktik på Digital Island i kombination med studier på Stockholms Universitet under hösten. Jag har en passion för att skriva, producera media, marknadsföring och en del företagsstyrning. Därför kommer jag in med en salig blandning av kunskaper till företaget.
Vad gör du på Digital Island?
Till en start har jag utfört ett antal olika uppgifter på Digital Island. Min huvuduppgift har alltid varit att skriva. Jag har ansvaret att hålla bloggen uppdaterad med både fakta artiklar, intervjuer och generella företagsnyheter vilket mynnar ut i olika resultat. Exempelvis har jag skrivit en gedigen genomgång av Elementor, listat dom senaste trenderna inom grafisk design, utfört en intervju med vår eminenta grundare Gustav Trolle samt skickat ut en hjärtlig jul och nyårshälsning från företaget. I kombination med dessa uppgifter har jag även utfört en del supportärenden åt våra kunder. Dels i form av att lägga in innehåll (foto och text) på deras hemsidor samt mindre tekniska utvecklingar. För tillfället är jag också igång med att utföra en kundundersökning för att se hur vi på Digital Island kan tillfredsställa våra kunder ännu bättre. Så man kan minst sagt säga att jag har haft en händelserik och lärande praktik.
Från och med den 1 februari, går jag över från praktik till en vidareanställning. I grunden jobbar jag på distans nerifrån Köpenhamn där jag kan utvidga Digital Islands närvaro till de södra delarna av Sverige men jag kommer även jobba från huvudkontoret någon gång i månaden.
Hur tycker du att arbetsplatsen är?
Tyvärr så har jag inte sett kontorets fulla potential i så lång tid. De flesta av kollegorna har jobbat hemifrån under majoriteten av tiden under pandemin. Men arbetsplatsen har varit helt fantastisk, även fast omständigheterna inte jobbat med oss. Det visar verkligen på företagets flexibilitet. Jag har upplevt ett enormt samarbetande från både kollegor och ledare under tiden jag var ny. Miljön på kontoret är skämtsam, högt i tak men ett stort fokus på effektivitet. Det är konstant många bollar i luften, så varje vecka ser annorlunda ut. Det är även en väldigt bra kombination av att det förväntas att man testar på nya arbetsuppgifter men samtidigt ha personer runt om en för att hjälpa under tiden.
Hur ser du på den nya rollen på Digital Island?
Under min praktik märkte vi att både Digital Island själva och deras kunder har ett behov av att få hjälp med deras webbkommunikation och texter på deras hemsida. Det finns vanligtvis varken tid eller arbetskraft för att hålla bloggen igång, faktasidor uppdaterade, produktsidor korrekta samt en flödande kommunikation till sina kunder. Där av min nya roll som webbkommunikatör och copywriter. Rollen betyder att jag hjälper kunder att utföra all form av textbaserad innehåll till deras hemsida, blogg och sociala medier samt ser till att textens SEO optimeras. Detta ger hemsidan ett professionellt utseende, ökar besökarantalet, stärker företagets varumärke och i slutändan försäljningen.
Dagens samhälle ställer krav på att företagen vet hur man kommunicerar med sina kunder på ett effektivt och digitaliserat sätt. Kunder vill kunna gå in på ett företags hemsida och enkelt hitta den informationen de söker efter utan att behöva kontakta kundtjänst eller anställda. Det krävs därmed att företag har korrekt utformad text som är konstant uppdaterat. Därför rekommenderar vi alla våra kunder att se över deras befintliga text. Så går du i tankar om att gå ut med en ny kampanj? Eller var det ett tag sen er blogg eller informationssidor uppdaterades? Så tveka inte att kontakta oss, så sätter vi Jonathan på uppdraget direkt.