Google skjuter fram borttagande av tredjepartscookies

Google har presenterat en ny viktig nyhet, att de kommer skjuter fram borttagande av tredjepartscookies, fram till slutet av 2024.

tredjepartscookies

Vad innebär detta?

Google har presenterat en ny viktig nyhet, att de kommer skjuter fram borttagande av tredjepartscookies, fram till slutet av 2024.
I början av 2020 gick Google ut med informationen att de skulle ta bort tredjepartscookies sakta men säkert för Google Chrome inom två år. Därefter flyttades det fram till slutet av 2023 och nu flyttas det fram ytterligare till slutet av 2024. Det återstår att se om Google kommer hålla sig till det nya datumet eller om det kommer skjutas fram en ytterligare gång.
Google har inte varit super tydliga med orsaken till varför de flyttar fram datumet en ytterligare gång. Men den logiska orsaken är att Google inte har hittat ett tillräckligt bra alternativ till cookies för att identifiera användare.
Google har informerat att de kommer kunna hitta bra en balans mellan att bevara integriteten och att fortsätta möjliggöra ekonomin för online Google annonsering som är kärnan i deras verksamhet. Men de är inte där ännu, Googles lösning dvs Google Privacy Sandbox, går trögt och får kritik för att inte bevara integriteten.

Vad innebär det för er som använder digital marknadsföring?

This website uses cookies

Vi på Digital Island ser detta som något positivt. Ju mer korrekt data vi har att jobba med, desto bättre jobb kan vi göra och desto längre fram i tiden det skjuts, desto mer tid har vi att anpassa oss.
Dock innebär detta att vi inte ska bromsa arbetet, utan att vi ska fortsätta att ta fram data för framtiden. Privacy trenden är något som kommer bli hårdare med tiden och alla företag kommer behöva anpassa sig därefter, för att fortsätta vara attraktiva för kunder och följa regleringar.
Företag och marknadsförare behöver också arbeta med att beskriva fördelarna för kunder att gå med på att dela deras data. Studier visar att en stor del av kunderna inte har något emot att dela sin data med företag, så länge de känner att de förstår konsekvenserna av det och vilka fördelar man kan få genom att dela den.

Vår rekommendation

Känn inte pressen! Däremot gläds åt att vi kommer ha mer data att jobba med, minst ett år till! Därefter rekommenderar vi att fortsätta jobba vidare med så kallad “Future of Measurement” dvs mätning för framtiden, för att säkerställa att ni har alla viktiga delar på plats för att kunna samla in så mycket data som möjligt på ett GDPR– och korrekt sätt. Det är inte klart om Googles Privacy Sandbox-lösning kommer godkännas och bli standard även för andra webbläsare.
Vi tycker det blir intressant att följa om Googles framskjutning kan få någon påverkan i form av någon Privacy reglering. Vi rekommenderar att följa utvecklingen mycket noggrant och se till att ni bemöter konsumenterna med den respekt som tydligt efterfrågas.

REKOMMENDERAD LÄSNING

https://blog.google/update-testing-privacy-sandbox-web/
https://www.theverge.com/

Vill ni veta mer eller har någon fråga? är det bara att höra av er.

KONTAKTA OSS