Kan vara Googles största uppdateringen på 10 år
Google har nyligen släppt en stor överraskning som kommer ha en ordentlig påverkan på alla webbsidor. Google håller på att rulla ut en ny uppdatering som de kallar “Helpful Content Update”.Flera har jämfört den här uppdateringen med Panda 2011 och säger att Helpful Content kan bli den största och mest effektfulla uppdateringen på 10 år.Kortfattat vill Google göra det svårt att manipulera sökresultat. Google använder AI-teknik för att förbättra sökresultatet. Google vill helt enkelt ge användarna bättre kvalité till användaren. Uppdateringen beräknas att vara helt klar under vecka 36 ( i USA ) och det kommer ta någon vecka innan vi i Sverige ser skillnader i sökresultaten och trafikrapporterna.
Vad innebär det för er som arbetar med SEO idag?
Den här uppdateringen kommer ställa saker på ända och i förlängningen ändra på hur SEO-branschen ser ut och hur den kommer agera.
Saker som idag funkar bra, kommer imorgon funka mindre bra. Precis som det var med Panda- och Penguin–uppdateringar.Google beskriver att det kommer bli ett högra kvalité i ditt sökresultat. Här har du exempel på vad Google menar med bättre kvalité i sökresultatet som kan påverka vad du bör tänka på när du vill optimera din webbsida:
- Har du en klar målgrupp för ditt innehåll på webbsidan som beskriver tydligt vad ni gör?
- Kan du på något sätt visa att du är en expert i ämnet och har en anledning till att andra ska lyssna på dig?
- Efter att ha läst ditt innehåll på din webbsida, kommer användaren uppleva att det har lärt sig tillräckligt mycket om för att hjälpa till att nå sitt mål?
- Kommer användaren som har läst ditt innehåll på din webbsida få en känsla av att de har haft en tillfredsställande upplevelse?
Är svaren på de frågorna vaga eller svåra att svara på, då har du ett problem.
Här nedan listar Google vilka område det tror kommer drabbas hårdast av den här uppdateringen:
- Digitalt utbildningsmaterial
- Konst och underhållning
- Shopping
- Teknik relaterat innehåll
Google vill dock hävda att det inte menar specifika branscher eller områden som kan påverkas negativt utefter denna uppdatering.
Google menar däremot att det som påverkar vilken bransch som påverkas negativt handlar mer om dess aggregat eller tex ett kopierat innehåll.Google meddelar också att algoritmen tar hela sajten i beaktande när de validerar dess innehåll. Har man alltså 60 procent dåligt innehåll och 40 procent bra innehåll, då får hela sajten ett sämre omdöme – även om de 40 procenten är jättebra!En ytterligare viktig poäng är att det tar en längre tid att bli av med ett sämre omdöme, även efter att man städat sitt innehåll.
“Längre tid” säger Google kan vara ca tre månader, vilket kan ha en stor negativ effekt på E-butiker och företag som är beroende av sin organiska trafik.
Hur vi på Digital Island ser på detta och våra rekommendationer.
Vi på Digital Island diskuterar detta dagligen internt och med våra kunder, om vad som kan påverka dess digitala-marknadsföring utefter Googles uppdateringar.
Vi har förberett våra kunder med att all webb-innehåll bör fokusera på användaren och inte sök-botar.
Det är därför vi jobbar med kundresan tillsammans med sökbeteenden och bygger kluster av innehåll istället för öar av lösryckta ämnen för att försöka påverka Googles ranking.
Detta är viktigt att göra och stora delar av SEO-världen har gjort samma vägval, som vi gör med våra kunder, för att gå på djupet för att förstå hur vi kan jobba med bland annat sökintentioner och semantiska kluster.Samtidigt tror vi att Google har en specifik typ av innehåll i åtanke, när de gör den här uppdateringen, och det är innehållet på din webbsida som är ENBART till för att ranka bra och föra vidare värde i form av länkar. Ja, vi pratar om Länknätverk och Bloggnätverk eller PBN:er.
Det här är en sådan stor uppdatering av Google, att det är svårt att förutspå utgången.
Om vi ska ”Killgissa” lite, så tror vi ändå inte att de utsätter oss för en full Panda-uppdatering igen. Inte på en gång i alla fall.
Vi får nog lite tid på oss, och sedan skruvar de up AIn och blir mer aggressiva med tiden.Men om vi ska rekommendera något är det att:
- Hålla koll på din trafik och ranking.
- Vi hoppas få meddelanden i GSC om innehållet blir bedömt som dåligt, då kan man agera på det.
- Rannsaka din sajt och ta bort innehåll av lägre kvalitet. För det kommer att dra ner HELA sajtens omdöme!
- Använda tabellen över innehåll som omfattas av E-A-T. Som troligtvis kommer att påverkas mer.
REKOMMENDERAD LÄSNING:
Behöver du hjälp?
Kontakta oss så bokar vi ett kostnadsfritt möte där vi kan hjälpa dig med din SEO-strategi.