SEO-checklista

SEO-checklista Vi på Digital Island vill dela med oss av vår SEO-checklista som vi själva använder för att optimera SEO när vi utvecklar webbsidor åt kunder och samarbetspartners. Planera din SEO-strategi så tidigt som möjligt för att minimera risk för…
SEO-checklista

SEO-checklista

Vi på Digital Island vill dela med oss av vår SEO-checklista som vi själva använder för att optimera SEO när vi utvecklar webbsidor åt kunder och samarbetspartners. Planera din SEO-strategi så tidigt som möjligt för att minimera risk för en massa efterarbete.

Denna SEO-checklista följer våra 15 främsta punkter som har störst effekt på din webbsidas SEO-skattning.

1. Välj ditt domännamn noggrant

Domännamnet (dvs. www–adressen till din sajt) är en av huvudfaktorerna som sökmotorer läser av för att ta reda på vad din sida handlar om. Vårt tips är att välja en adress som är relevant, tydlig och lätt att komma ihåg. Se helst till att den innehåller det huvudsakliga nyckelordet du vill att besökare ska använda för att hitta din sida.

Håll självklart detta inom rimliga gränser så att besökarna vet att de har hittat rätt. Ifall ditt företag till exempel säljer kläder och heter Pegasus är det självklart bättre att du väljer domännamnet ”www.pegasus.se” än något alltför generellt som ”www.saljerklader.com”.

2. Välj ett högt ansett webbhotell

Enligt Google själva är en webbsidas laddningstid av stor vikt för hög SEO–rank. Besökarnas otålighet växer i takt med utvecklingen och numer förväntas webbsidor ladda inom några ynka sekunder som mest. Googles mål är att matcha användarnas förväntningar och därmed är detta centralt till hur din SEO räknas ut. Därför är det viktigt att välja en leverantör som kan leverera hög hastighet när du använder deras webbhotell. Vi har valt att använda templ.io och WPEngine som våra egna partners.

3. Forska fram relevanta sökord

Det är viktigt att ha en metod för att ta reda på vilka sökord som bäst representerar ens varumärke från besökarnas perspektiv. För att skapa en effektiv SEO-strategi (förutom att följa denna SEO-checklista) du först ha en klar uppfattning om vilka sökord du vill fokusera på.

Olika SEO-verktyg kan ge förslag på nyckelord samt information om hur mycket trafik dessa genererar. Google Search Console har en prenumerationsavgift, men till en början kan du använda Google Search Console som är helt gratis.

Du tjänar på ett realistiskt perspektiv när du väljer dina nyckelord. En helt ny webbsida har det ofta tufft i konkurrensen om de mest populära sökorden inom samma bransch, därför bör du om möjligt välja specifika och unika nyckelord som får dig att sticka ut. Till exempel är det ofta bättre med sökfraser som ”Byggbolag i Uppsala” än bara ”Byggbolag”.

4. Strukturera din webbplats korrekt

Om du bygger en enkel webbplats som endast har ett fåtal sidor verkar kanske sidstrukturen oväsentlig, men det är väldigt bra att utgå från en tydlig arkitektur så att du har en konsekvent struktur vilket på sikt leder till högre SEO-ranking.
Basera med fördel din webbplats på en pyramidstruktur med startsidan överst och huvudsidorna (vanligtvis de som finns på din huvudmeny) direkt nedanför. Under dessa lägger du till underkategorier med resterande innehåll. Det skapar optimala förutsättningar i förhållande till SEO.

När du planerar strukturen utefter denna SEO-checklista, i förväg ser du till att din hemsida är propert organiserad vilket i sin tur gör det enklare för besökarna att navigera din hemsida samt hitta dina tjänster och produkter.

5. Prioritera en mobilanpassad design

Anpassa hemsidan för mobiler och surfplattor så skattas den högre inom Googles SEO-ranking. Med responsiv design grundad på mobilskärmar slår du två flugor i en smäll och ser till att alla användare får en enhetlig och lättanvänd upplevelse.

I takt med att fler och fler använder smartphones ligger det högre och högre förväntningar kring mobilanpassning från användare och sökmotorer likaså. Låt därmed inte din mobila layout vara en eftertanke utan snarare något du utgår ifrån i varje nytt projekt.

6. Använd specifika nyckelord för varje sida

Din första sökordsundersökning hjälper dig att skapa en övergripande bild av vilka sökord du bör använda när du utvecklar din nya webbsida. Det är dock också viktigt att använda smart valda sökord för varje enskild undersida.

Använd unika sökord som inte redan används på startsidan för att undvika konkurrens mot din egen webbsida i resultaten.

7. Optimera sidornas adresser

Anpassa webbadresserna för alla undersidor på din webbplats. Målet är att varje URL ska vara lätt att komma ihåg, tydligt kommunicera vad sidan innehåller och, om möjligt, använda ditt nyckelord för sidan.

Din webbplatsarkitektur bör också speglas i adresstrukturen. Webbadressen kan tydliggöra för besökare var de befinner sig inom webbplatsen. Om till exempel en av dina toppkategorier är ”Mobiler” och du har en produktsida om iPhones är detta en bra URL: www.domännamn.se/mobiler/iphones/11

8. Skapa en bra titel

Titeln är primärt det sökmotorer tittar på för att analysera vad din webbsida handlar om. Därför är det viktigt att basera titeln på ditt viktigaste sökord. Försök att hålla titlarna kortfattade; Google använder till exempel max 50–60 tecken för att visa upp sökresultat.

9. Använd bildbeskrivningar

Varje bild du lägger in på din webbsida bör om möjligt använda dina nyckelord både inom filnamnet och bildens alt-tagg. Detta är dessutom viktigt för besökare som använder sig av skärmläsare på grund av t.ex. Synskador så att de får en korrekt verbal beskrivning av bildinnehållet på sina sidor, något som börjar få högre prioritering inom SEO för varje år.

Drivs din webbplats via WordPress kan du enkelt uppdatera alt-taggarna med den inbyggda media-redigeraren, men det är ännu bättre att göra en vana av att skriva in dem på en gång när du laddar upp nya bilder.

10. Formatera rubriker korrekt

Dina rubriker på sidor, blogginlägg eller artiklar är inte endast till för besökaren utan används även av sökmotorer. Därför är det viktigt att rubriker följer en tydlig struktur (H1–H6) och att innehållet i dem knyter an till dina nyckelord.

11. Se över textinnehållet på sidan

Undvik att upprepa samma nyckelord flera gånger i texten på en undersida. Sökmotorer märker nämligen av när ett nyckelord används alltför ofta och detta kan ha en negativ effekt på skattningen av din webbplats. Motverka detta genom att använda nyckelorden på ett sätt som passar in i textens flöde på ett naturligt sätt. Välskriven text är oerhört viktigt för SEO.

12. Skriv unika metabeskrivningar

Metabeskrivningar påverkar visserligen inte din rankning i sig, men det är vad användarna ser i samband med din sida bland sökresultaten. Allt i denna beskrivning som matchar besökarnas söktermer kommer att påverka deras uppfattning om hur relevant din sida är och gör chansen större att de klickar på just din länk.

Se till att varje undersida har en relevant metabeskrivning och försök även här att få med dina nyckelord utan att beskrivningen känns konstlad.

13. Dra nytta av länkar

När en sökmotor analyserar hemsidan är det länkarna som tydligt signalerar vad innehållet handlar om. Google snappar upp länkarna för att sätta din sajt i en bredare kontext. Då stärks din relevans både bland SEO och användare.

Interna länkar ger dig ytterligare ett sätt att visa sökmotorerna hur dina undersidor är anslutna till varandra. Det bidrar till att besökare gärna fortsätter bläddra genom innehållet. Du vill självklart behålla besökare så länge som möjligt. Då är smart användning av interna länkar ett väldigt effektivt sätt att uppnå det. Som vanligt bör du hålla länkarna relevanta till innehållet. Slänga inte in dem huller om buller; detta leder ofta till lägre skattning bland sökmotorerna.

14. Skicka din sitemap till Google

Innan din webbsida dyker upp bland sökresultaten måste Google hitta, genomsöka och indexera din webbplats.

Vanligtvis kommer Googles sökrobotar (även kallade ”spindlar”) att hitta till din hemsida av sig själva ifall du har följt ovan nämnda råd, men du kan snabba upp processen genom att själv skicka in din XML–sitemap via Google Search Console. Du kan direkt kommunicera till Google att din webbsida existerar samt informera om alla undersidor och webbplatsens struktur. Detta kan du göra efter att du har genomfört alla punkter från denna SEO-checklista.

15. Skapa en långsiktig plan kring SEO

Följer du denna SEO-checklista märker du snabbt att det är en pågående process som kan uppfattas långdragen, jobbig och komplicerad. Lyckligtvis finns det verktyg som underlättar arbetet kring din SEO-strategi. Vi på Digital Island vill därför tipsa dig om vår artikel ”Bästa SEO-plugins för WordPress”. Där hittar du de WordPress-plugins vi rekommenderar för nybörjare såväl som erfarna användare.

Slutsats

Det krävs alltså kontinuerligt arbete för att din webbsida ska hamna högst bland sökresultaten, men arbetet blir mycket enklare om du direkt från början använder dig av en konkret SEO–strategi utifrån punkterna i denna SEO-checklista. Fundera på huruvida du har tid och lust att göra jobbet själv eller om en tjänst som erbjuder SEO–optimering passar dina mål bättre.

Oavsett vilket du väljer i denna SEO-checklista är det viktigt att du prioriterar SEO och följer en tydlig struktur på lång sikt. Ofta går det långsamt i början men ju tidigare du kommer igång, desto snabbare lönar det sig. Vill du veta mer om SEO eller känner att du behöver experthjälp så tveka inte att Kontakta oss här på Digital Island i Uppsala så bokar vi gärna ett möte med er.

Relaterade blogginlägg

Vi är här för att hjälpa dig växa, kontakta oss!

Ring, maila eller kom förbi vårt kontor på Salagatan 23. Du är alltid välkommen!

    Ring eller maila oss på: 

    +46 73 987 96 53 

    info@digitalisland.se